קדשים חסד: התכללות היראה באהבה "ראשון" פותח בנושא הפרשה - ציווי ה' "קדֹשים תהיו". בכל מצוה יש גם נתינת כח למימושה, ושרש הכח להיות קדושים הוא הקדש העליון, ספירת החכמה שהיא שרש ומקור החסד. כח ישראל להיות קדושים מגלה עד כמה התורה היא "תורת חסד", בכך שהיא מאפשרת לישראל לפרוץ את גבולות האנושי ולהיות לקדושים (ועד לקדושתו יתברך ממש, כדרשת החסידות את דברי חז"ל במדרש - "יכול כמוני" - כנאמרים בניחותא, שכל ישראל יכולים להיות קדושים כמו ה' יתברך ממש; יכולת זו רומזת למעלת האבות - "האבות הן הן המרכבה" - שהראשון להם, ולכל עם ישראל, הוא אברהם איש החסד). גבורה: התגברות החסדים "שני" פותח במצוות מיוחדות לדיינים - אנשי הדין והגבורה (רש"י מביא את דברי חז"ל - "מלמד שהדיין המקלקל את הדין קרוי עול, שנאוי ומשוקץ, חרם ותועבה" - ה לשונות גינוי כנגד ה הגבורות, וד"ל). בפרט מצווים הדיינים על איפוק ביחס האהבה, ברחמים על העני - "לא תשא פני דל" - או בכבוד אל העשיר - "ולא תהדר פני גדול". רק מתוך ריסון האהבה מתקיים "בצדק תשפֹט עמיתך" - בנין המלכות, "צדק מלכותא קדישא", נעשה מהגבורות. אכן, מתוך איפוק האהבה היא פורצת בתוקף רב עוד יותר - כהתגברות החסדים - והמפנה מתחיל מפסוק זה, ממנו נלמד שיש לדון כל אדם לכף זכות (בפנימיות, גם ה"משפט" בפסוק זה נמתק והופך מגבורה ל"משפט - רחמי", כש"צדק - מלכותא קדישא" נזכרת בפסוק עם המושג משפט ברור כי המשפט שייך למדת התפארת המזדווגת עם המלכות, ואין מובנו הדין השייך לגבורה). תפארת: שמירת תפארת ישראל "שלישי" פותח באופן מובהק מצות "שלש שנים יהיה לכם ערלים". העץ הוא אחד מכינויי התפארת (המכונה "עץ החיים" או מתחלקת ל"עץ החיים" ו"עץ הדעת"), וגם "את פריו" (הגדל על פארות העץ) רומז לתפארת. בשנה הרביעית פרי העץ הוא "קדש [המשכת קדושת "קדֹשים" גם לפירות ישראל] הלולים להוי'" - קדש להלל ולפאר את ה'. בשנה החמישית מוסיפה אכילת הפרי על תבואת הארץ ופירות העץ - בסוד "פרו ורבו" הנאמר ביעקב אבינו, איש התפארת. נצח: בנין המלכות "רביעי" פותח במצוות המתיחסות לגרים ומסיים בדיני משקלות צדק. שני ענינים אלו מדגישים את הקשר בין ספירת הנצח לספירת המלכות - כנודע שבנין המלכות בפועל (- בנין המודעות הפנימית של המלכות) מתחיל מהנצח. במרכבה הכללית של נשמות ישראל הגרים מכוונים כנגד המלכות (מרכבה היא חסד-גבורה-תפארת-מלכות - כהן-לוי-ישראל-גר). דיני המשקלות מתיחסים ל"צדק - מלכותא קדישא" שבנינה מתחיל מ"מאזני צדק", המכוונים כנגד הנצח וההוד, וכלולים בנצח, כנודע (יש לכוון את ה"מאזני צדק אבני צדק איפת צדק והין צדק" כנגד אותיות שם הוי' ב"ה: י - "מאזני צדק", בסוד ההאזנה הפנימית הכלולה בחכמה, "הבן בחכמה" בלשון ספר יצירה, בסוד אזן העולה חן, וד"ל; ה - "אבני צדק" בסוד הבינה; ו - "איפת צדק", בסוד האף ותיקונו במדת "ארך אפים" של מדות הלב; ה - "הין צדק", הנדרש בחז"ל כתיקון הדיבור, ענינה של ספירת המלכות). הוד: מערכת החיסון "חמישי" פותח באיסור נתינת הזרע למולך - איסור על השחתת זרע ישראל (בחינת "הודי נהפך עלי למשחית"). יש מחלוקת בפוסקים האם המולך הוא עבודה זרה או איסור נוסף בפני עצמו (המשתייך לתחומי הזנות והשחתת הזרע), ויש לומר שהופעת איסור זה ב"חמישי" מדגישה את התחום של עבודה זרה (השייכת להוד, האמונה שלמעלה מטעם ודעת, שעלול להתדרדר לאמונות טפלות ועבודה זרה, ח"ו) ואילו הופעתו ב"ששי" (בפרשת אחרי מות, בהקשר בולט של איסורי עריות) מדגישה את איסור הזנות והשחתת הזרע שבכך. יסוד: דיני עריות "ששי" פותח באיסור קללת אב ואם. זו התפשטות מ"ראשון" (התפשטות החסד ליסוד) שפתח במצוות יראת ההורים וחתם באיסור הקללה. חז"ל דורשים שבאיסור קללת אב ואם נתרבה גם האיסור לקללם לאחר מיתה (שאינו כלול ב"לא תקלל חרש", החל על אנשים חיים בלבד, כנדרש בחז"ל) - היסוד, שלפעמים מתפקד כ"אבר חי" ולפעמים הוא "אבר מת", מגלה שהוריו-מולידיו של האדם חיים וקיימים גם אחרי מיתה (כ"אבר מת" שעדיין חי וקיים באמת). בהמשך עובר "ששי" לדיני עריות - דיני פגם ותיקון הברית, השייכים ליסוד - כ"ששי" בפרשת אחרי מות (שם הוזהרו על עריות וכאן מפורט העונש). מלכות: ירושת הארץ כמו ב"שביעי" של פרשת אחרי מות, "שביעי" כאן מקשר את כל הדינים הקודמים לביאת ארץ ישראל - "ארץ זבת חלב ודבש" - ולאיסור ללכת בחוקות הגוי היושב בה (ירושת הארץ מהגוי - שחוקותיו מקולקלים - היא על דרך ירושת עשו וירושת הניצוצות הקדושים שנפלו מ-ז מלכין קדמאין דמיתו, סוד פגם המלכות שנתפרש ב"שביעי" של פרשת וישלח). סוף "שביעי" מזכיר את שמירת טהרת הנפש ממאכלות אסורות - כ"שביעי" בפרשת שמיני. כל הענינים הללו באים מתוך הדגשה חוזרת ונשנית של ההבדלה המוחלטת בין ישראל לעמים ("ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי" ו"כל מקום שנאמר 'לי' אינו זז ממקומו לעולם") - הבדלת כנסת ישראל ומלכות ישראל מכל עם. "שביעי" חותם בעונש אוב וידעוני, ומכאן לומדים חז"ל כלל גדול לגבי חייבי מיתות - המתחייבים ב"דינא דמלכותא דינא" - שכשיש בהם עדים והתראה הם חייבים מיתה בבית דין, ואם לאו הרי הם חייבים כרת.
|
ארכיון מעין גנים
סדרה א' - ה'תשסב באור פרשות השבוע ע"פ שבע הספירות הקדמה חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים נספחים: סדרה ב' - ה'תשסג
חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים סדרה ג'- ה'תשסד
בסדרה זו חסרות מספר פרשות חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים |