כי תבוא חסד: מתן שער הנון פרשתנו היא הפרשה ה-נ בתורה - הפרשה בה נשלמים נ שערי בינה. פנימיות הבינה היא השמחה, ויש בפרשתנו שמחה גדולה שיש בכחה להקיף גם את התוכחה ולהמתיקה, וכדלקמן. הפסוק הראשון פותח ב"והיה" - ו"אין 'והיה' אלא לשון שמחה" - ויש בו יד מלים (= נ במספר סדורי) ו-נ אותיות, בסוד שער ה-נ של פרשה זו (בדומה לכך פרשת התוכחה השניה - בחקתי - היא הפרשה ה-לג, ובפסוק הראשון שבה יש לג אותיות; גל - לשון גילוי וגילה - הוא סוד לג בעומר, יום מתן תורה של פנימיות התורה, ו-נ הוא סוד חג השבועות, יום החמישים, יום מתן תורה בכלל). גבורה: מילוי חובות "שני" פותח בכילוי המעשרות - נתינת מעשר ראשון ללוי, איש הגבורה, ומעשר עני (בסוד "תמורת עושר עוני" שבגבורה). אחרי שהאדם מקיים ביעור מעשרות הוא מתודה לפני ה' - וידוי זה, בניגוד למקרא בכורים העוסק בחסדי ה', אפוף באוירת דין ויראה. האדם מצהיר כי עשה "ככל מצותך אשר צויתני" ומפרט ה פעמים (כנגד ה הגבורות) כיצד לא עבר על רצון ה' - "לא עברתי ממצותיך ולא שכחתי. לא אכלתי באֹני ממנו ולא בערתי ממנו בטמא ולא נתתי ממנו למת" - וחותם שוב "עשיתי ככל אשר צויתני", הכל באוירה מובהקת של יראה ותודעת מילוי חובות האדם כלפי אלקיו (אלא שגם כאן מאירה שמחת הפרשה: "'עשיתי ככל אשר צויתני' - שמחתי ושימחתי בו"). האדם חותם את הוידוי ב"השקיפה ממעון קדשך מן השמים" - בדרך כלל "כל השקפה ארורה" אך "זו בלשון ברכה" בשל "כחן של עושי מצוה" - וגם זה מתוך אוירה של גזירה, דין והתחיבות הדדית: "עשינו מה שגזרת עלינו, עשה אתה מה שעליך לעשות, שאמרת 'אם בחקתי תלכו ונתתי גשמיכם בעתם'". תפארת: "לתהלה לשם ולתפארת" החיבור בין "שני" ל"שלישי" יוצר את אחד מ-יב צרופי שם הוי' ב"ה - "ודבש. היום הזה הוי'" - השם השייך לתפארת (זה הצירוף השמיני, שפתיחתו - "ודבש" - עולה יב צרופי שם הוי', סיומו הוא שם "הוי'" עצמו ואמצעו - "היום הזה" - עולה ו פעמים הוי'). שם הוי' חוזר שוב בהדגשה בפסוקים "את הוי' האמרת היום להיות לך לא-להים" "והוי' האמירך היום להיות לו לעם סגֻלה" - פסוקים אלו מבטאים את שיא תפארת ה' וישראל והתפארותם זה בזה, "פארו עלי ופארי עליו", כדברי רש"י ששרש אמר הוא "לשון תפארת". "שלישי" חותם בפסוק תפארת מפורש - "ולתתך עליון על כל הגוים אשר עשה לתהלה ולשם ולתפארת". נצח: לידת עם הנצח "רביעי" פותח במצוה להקים אבנים גדולות ביום מעבר הירדן - האבן מבטאת את הנצחיות וההמשכיות מאב לבן (כשאת קושי האבן מעניק האב ואת כובדה מעניק הבן, כמבואר במ"א). כך, בפשטות מטרת העמדת האבנים היא שיעמדו לנצח להזכיר את דברי התורה ולגרום לקיומם הנצחי. השמחה לפני ה' - שהופיעה ב"ראשון" - חוזרת ב"רביעי", בהיות הנצח ענף החסד. גם כתיבת כל דברי התורה "באר היטב", "בשבעים לשון", היא כדי להמשיכם "לכל חדא וחדא לפום שיעורא דיליה" ולהנציחם בכל דרגה ובכל מצב (ה"באר היטב" הוא המשך ל"הואיל משה באר את התורה" - שם מודגשת דמות משה, שמדתו נצח, וכאן זהו כח להמשיך ולבאר את דברי משה גם אחרי הסתלקותו - לנצח). הוד: מעמד הר גריזים והר עיבל ב"חמישי" מתואר הביצוע הממשי של מעמד הברכה והקללה בהר גריזים והר עיבל. ששה שבטים עומדים על הר גריזים וששה על הר עיבל והלויים עומדים באמצע ואומרים את דבריהם המהדהדים בין ההרים (סוד "הד הרים"). על אף הנטיה לרע ולמשבר (המאפיינת את ההוד) ההדהוד בין הרי הברכה והקללה והשבטים שעליהם - באזניהם מהדהדות הקריאות - גורם לאיזון ושיתוף פעולה בין הצדדים, השומר מנטיה לרע (על אף שהרע הזה מופיע כאן בפירוש). איזון זה מתבטא גם בכך שישנם יא "ארורים" כנגד יא שבטים - ולא כנגד שמעון משום שלא היה בדעת משה לברכו לפני מותו. מכיון ששמעון אינו נכלל בברכת משה יש להשמר מלהפנות "ארור" כנגדו, והוא אף ראש השבטים העומדים על הר הברכה, הר גריזים. יסוד: דברי הברית בסיום הברכות ב"ששי" מופיע מצות "והלכת בדרכיו" - מצוה שה"צדיק יסוד עולם" הוא המקיימה, בהזדהותו עם מדות ה' הטובות. בעומק, זו המצוה להיות חסיד וצדיק, השלם גם במדותיו ודרכיו ולא רק במעשיו. אצל ה"צדיק יסוד עולם" מאיר ה"צלם א-להים", הכל רואים שהוא עשוי בדוגמה של מעלה ויראים ממנו - "ורואי כל עמי הארץ כי שם הוי' נקרא עליך ויראו ממך". מלכות: סיפא דכל דרגין ב"שביעי" מקצר משה באופן תמציתי את כל מה שעבר על עם ישראל מאז יציאת מצרים - זהו קיצור מלכותי, כתפקיד המלכות לסכם ולהעביר את כל מה שהתחולל עד אליה באופן שמשמעויותיו והשלכותיו ברורות היטב. הקיצור נובע גם מהכח העיקרי לו זוכים כאן בני ישראל - כח הדעת, שהוא כח של קיצור וריכוז. מדברי משה "ולא נתן הוי' לכם לב לדעת ועינים לראות ואזנים לשמֹע עד היום הזה" לומדים כי "לא קאי אדעתיא דרביה עד ארבעין שנין" - העמידה על דעת הרב היא ה"סיפא דכל דרגין" של הלימוד, המלכות-התכלית של הלימוד כולו (כשעמידה זו גופא היא על "סוף דעתו" של הרב - כלשון רש"י - היינו קליטת המלכות, הסוף, של דעת הרב המאירה אל החוץ ומתקבלת אצל התלמידים). מכיון שעד כה לא עמדו ישראל על דעת רבם "לפיכך לא הקפיד עליכם המקום עד היום הזה אבל מכאן ואילך יקפיד, ולפיכך 'ושמרתם את דברי הברית הזאת'" - ההתבגרות והעמידה על דעת הרב גורמת לאדם להכנס בדין המלכות (שענינה הוא חלוקת השכר והעונש), ועליו להקפיד כעת על יראת המלכות בשלמותה. |
ארכיון מעין גנים
סדרה א' - ה'תשסב באור פרשות השבוע ע"פ שבע הספירות הקדמה חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים נספחים: סדרה ב' - ה'תשסג
חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים סדרה ג'- ה'תשסד
בסדרה זו חסרות מספר פרשות חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים |