אחרי מות בקרבתם לפני הוי' פרשתנו פותחת בתיאור מות בני אהרן ללא כל איזכור של חטא, ולהפך - תוך הדגשת מעלתם: "בקרבתם לפני הוי' וימֻתו". הדבר כה בולט עד שמוסבר כי פרשתנו באה לומר למפרע כי לא היה חטא במעשה נדב ואביהוא, והוא נבע מהתעוררות קדש אמיתית. לפי זה יתפרש הפסוק (שבפרשת שמיני) "ויקריבו... אש זרה אשר לא צוה אֹתם" למעליותא: "אש זרה" היינו , שונה ומעולה מכל עבודת ה' המוכרת עד כה; "אשר לא צוה אֹתם" מרמז להתגלות עצם הנפש, כשכבר אין צורך בצווי חיצוני (על דרך "מצוות בטלות לעתיד לבוא"). אורות דתהו בכלים דתיקון "רצוא" הוא תנועה נפשית של תהו - יציאה מהעולם ומסגרותיו. בתהו מתגלה עצמת אור אדירה - גילוי עצם מסירות הנפש היהודית - אך בהעדר יכולת לממשו במציאות גורם האור שבירה ומות. לעומת זאת, "שוב" הוא תנועת תיקון - התלבשות בכלים רבים ומעשיים האוחזים במציאות. שימור אור ה"רצוא" - ה"אורות דתהו" - כך שיתממש במציאות, בתוך כלי ה"שוב" - ה"כלים דתיקון" - הוא מצב משיחי, שבמימושו תלויה ביאת המשיח. "בזאת יבא אהרן" זהו שאמר הכתוב "כי בתחבֻלות תעשה לך מלחמה"... בכהן גדול בכניסתו לבית קדשי הקדשים, חבילות חבילות של מצוות יש בידו. מצוות כלליות כ"חבילות של מצוות" בהן בא הכהן לקדש מונה המדרש עשר 'זכויות': "בזאת יבא אהרן"... בזכות התורה: "וזאת התורה". בזכות מילה: "זאת בריתי". בזכות שבת: "אשרי אנוש יעשה זאת". בזכות ירושלים: "זאת ירושלים". בזכות שבטים: "וזאת אשר דבר להם אביהם". בזכות יהודה: "וזאת ליהודה". בזכות ישראל: "זאת קומתך". בזכות תרומה: "וזאת התרומה". בזכות המעשרות: "ובחנוני נא בזאת". בזכות קרבנות: "בזאת יבא אהרן". ממנין עשרה ענינים כלליים השייכים לעם ישראל כ"חבילות חבילות של מצוות" עולה עוד תכונת תיקון עיקרית של המצוות: עם הצורך בריבוי פרטים כדי להכיל ולממש את ה"רצוא" באופן מתוקן, מתאפיין התיקון גם בהתכללות - בכך שאין פרטיו הרבים עומדים בפני עצמם, והרי הם כלולים יחדיו זה עם זה. ובאופן אחר: מצוות התיקון הן כללים, שכל אחת מהן היא "תיקון הכללי" המעמיד ומקיים פרטים רבים. ריבוי הפרטים המתכללים ומתאחדים מתגלה כבר בדגם המושלם של עולם התיקון, עולם האצילות, בו יש ריבוי כלים מחד, ומאידך הגדרתו היא "עולם האחדות", שכל פרטיו מאוחדים וכלולים זה בזה. עשר ספירות ההתכללות מושלמת כשריבוי הכללים יוצר מבנה כללי עוד יותר, המבטא תיקון בהתכללות ואיזון פנימיים. כשריבוי כלי התיקון מתאחד למסכת אחת שלמה, רב כוחו לממש ולהכיל את אורות התהו (שהרי, נטית עצמת אור התהו להתמקד בכלי אחד נובעת גם מהיותו אור עצמי ו'בלתי מתחלק'; האור יבוטא במלוא עצמתו רק כשהכלים הרבים לא ידרשו את התחלקותו אלא יתחברו לכלי אחד שלם וכולל). לעניננו מתבטא הדבר בכך שהזכויות במדרש מקבילות בדיוק למבנה שלם של עשר ספירות - מבנה עולם האצילות, עולם התיקון.
|
ארכיון מעין גנים
סדרה א' - ה'תשסב באור פרשות השבוע ע"פ שבע הספירות הקדמה חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים נספחים: סדרה ב' - ה'תשסג
חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים סדרה ג'- ה'תשסד
בסדרה זו חסרות מספר פרשות חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים |