ויצא היתר היציאה לחו"ל - ירידה צורך עליה בראש פרשתנו מצוין שיעקב יצא מבאר שבע, אף שבפרשת תולדות כבר אמור שיצא לדרכו. לכן מסביר המדרש שאיזכור באר שבע הוא בעל משמעות משלו. ראשית מוסבר שבבאר שבע נותן ה' רשות לצאת מהארץ או אוסר זאת, ויעקב בא לבקש רשות לצאת לחו"ל. היתר היציאה מהארץ נתלה בזכות האדם: מי שזוכה זיווגו בא אליו (כיצחק), ומי שלא הולך אל זיווגו בחו"ל (כיעקב). סמל הסֻלם הסיבות ליציאת יעקב מהארץ הן מפתח להבנת חלום יעקב, נקודת המעבר הרוחנית של יעקב מהארץ לחו"ל, כשמלאכי ארץ ישראל נוטשים אותו ומלאכי חו"ל יורדים ללוותו. חלום יעקב בפרשתנו פותח סדרה של פרשיות בהן נזכרים חלומות בתורה (רוב חלומו התורה נקראים בכסלו, שלפי ספר יצירה שייך לו "חוש השינה", ובאבני החשן הוא מקביל לאבן האחלמה), ובמדרש נחלקו אם יש מקום לפרש דברי חלומות - או שיש ליחס משמעות רק למסר נבואי מפורש שנאמר לאדם בחלום (כלומר, אם להתבונן רק בהתגלות ה' ליעקב בחלומו ומה שאמר לו, או שיש להתבונן גם ב'תפאורה' של הסולם והמלאכים). למרות שתי דעות חלוקות אלו, ממשיך המדרש לפרש בהרחבה את כל חלום יעקב. "הקב"ה יושב ועושה סולמות" מה משמעות הסולם? באופן פשוט סולם מבטא חיבור בין דברים רחוקים זה מזה - בין מהויות רחוקות או בין רבדי מציאות שונים. כך תפקיד סולם יעקב הוא לחבר בין שמים וארץ - "סֻלם מֻצב ארצה וראשו מגיע השמימה". לפי הקבלה, כח חיבור השמים והארץ הוא ספירת היסוד המחברת את הספירות העליונות, השמים, לספירת המלכות התחתונה, הארץ (כח היסוד לאחוז ולחבר שמים וארץ עולה מכינויו "כי כל בשמים ובארץ", המחבר בין "לך הוי' הגדולה [- חסד] והגבורה והתפארת והנצח וההוד..." לבין "לך הוי' הממלכה"). "בכל זאת חטאו עוד" הבנת הסולם כסמל הכח להגשים בארץ את הרוחניות שבשמים מסבירה גם את קשר החלום ליציאה מהארץ כדי לנחול אותה בשלמות. כפי שהוסבר, יציאה זו היא מיקוד בקשר שמימי לארץ, אך ה"סֻלם מוצב ארצה" הוא המגמה להבאת קשר רוחני זה לגילוי חיצוני מעשי. יעקב עוזב את הארץ כשהמציאות לא מאפשרת להגשים את חזונו הרוחני באופן מעשי, אך מקבל ביציאה זו כח לאימות והגשמת החזון השלם. אך מעבר לכך, יש בסולם סמל פשוט נוסף -הסולם מאתגר, קורא לאדם לעלות ליעד שנראה רחוק ממנו. וכך דרשו חז"ל: מלמד שהראהו הקב"ה ליעקב אבינו שרה של בבל עולה ויורד ושל מדי עולה ויורד ושל יון עולה ויורד ושל אדום עולה ויורד. אמר לו הקב"ה ליעקב: יעקב, למה אין אתה עולה? באותה שעה נתירא אבינו יעקב... אמר לו הקב"ה אם אתה עולה אין לך ירידה, ולא האמין ולא עלה. ר"ש בן יוסינה היה דורש: "בכל זאת חטאו עוד ולא האמינו בנפלאותיו". אמר לו הקב"ה אילו עלית והאמנת לא היתה לך ירידה... הואיל ולא האמנת הרי בניך משתעבדין בהללו. בחיבור השמים והארץ - לא רק בארץ ישראל ה'שמימית', אלא בעולם כולו - חש יעקב שמקומו בשמים, והוא יכול להאיר רוחניות ליושבים בארץ. "מלאכי א-להים" הם שרי אומות העולם המתחרים על שליטה בארץ החיצונית (א-להים = הטבע), ויעקב חש שייך ל"והנה הוי' נצב עליו [- על יעקב]", לאור הפנימי שמעל הטבע. אך הסולם תובע מיעקב לעלות - להשתתף במירוץ כ"מלאך א-להים" העולה לשלוט גם בחיצוניות המציאות. אילו לא פרש יעקב את הכשרון לחבר ארץ ושמים ככח שישמש אותו להאיר למציאות בה שולט עשו, והיה לוקח לעצמו את שני צדי הסולם, היה חוסך את הגלות (כי רק בו תלוי הדבר, על שני צדדיו, והוא יכול לפעול מיד). ראית הסולם קוראת ליעקב 'בחור הישיבה' להכיר שהשפעתו על העולם אינה רוחנית בלבד, וכי תיקון הארץ והגויים שבה תלוי בכך שישלוט גם בגשמיות - רק אז יבינו הגוים את מעלתו ויפתחו להיתקן על ידו, והוא יוכל להשפיע באמת על דעתם ולתקנה. |
ארכיון מעין גנים
סדרה א' - ה'תשסב באור פרשות השבוע ע"פ שבע הספירות הקדמה חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים נספחים: סדרה ב' - ה'תשסג
חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים סדרה ג'- ה'תשסד
בסדרה זו חסרות מספר פרשות חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים |