נח

דור המבול ודור הפלגה

חטא עץ הדעת פגם בכח הדעת. לפי הקבלה מאירים מהדעת ה חסדים - כחות ידיעה של הכרה וחיבור ("והאדם ידע את חוה אשתו") - ו-ה גבורות - כחות ידיעה הגורמת ניכור ו'מבט מן הצד'. אדם הראשון פגם בכללות הדעת, ובפרשתנו מתגלה הפגם ב-ה חסדים וב-ה גבורות בפרטות:

ב"ראשון" בפרשתנו, בו מתואר חטא דור המבול, נזכר ה פעמים שם א-להים (שם הדין והגבורה), ושם הוי' לא נזכר - רמז ל-ה גבורות. ב"שביעי", בו מתואר חטא דור הפלגה, נזכר ה פעמים שם הוי' (שם החסד והרחמים), ושם א-להים לא נזכר - רמז ל-ה חסדים. דור המבול פגם ב-ה גבורות בכך שניצל אותם לצורך קשר אנושי המבוסס כולו על ניכור מריבה וגזל (ריבוי שלילי זה הוא פגם בשם א-להים, בו מכונה ה' בלשון רבים). דור הפלגה פגם ב-ה חסדים בכך שניצל אותם לצורך אחדות וחיבור שהיו "קשר רשעים" על מנת להילחם בקב"ה ולחיות ללא הזדקקות לו.

רק אחר השלמת חטא עץ הדעת על כל סעיפיו מתחיל לבוא התיקון האמיתי - "אברהם התחיל להאיר".


ארכיון מעין גנים

 סדרה א' - ה'תשסב
באור פרשות השבוע
ע"פ שבע הספירות


הקדמה

חומש בראשית

חומש שמות

חומש ויקרא

חומש במדבר

חומש דברים

נספחים:




סדרה ב' - ה'תשסג


חומש בראשית

חומש שמות

חומש ויקרא

חומש במדבר

חומש דברים


סדרה ג'- ה'תשסד

בסדרה זו חסרות מספר פרשות


חומש בראשית

חומש שמות

חומש ויקרא

חומש במדבר

חומש דברים