חקת חסד: "מכלכל חיים בחסד" "ראשון" פותח במקיף החסד הגדול ביותר בתורה (ולכן לא נאמר "זאת חקת הפרה" בלבד אלא "זאת חקת התורה" כולה) - באפשרות לטהר טמא מת, אבי אבות הטומאה. חז"ל דורשים כאן "תבא האם ותקנח את צואת בנה" - מקיף החסד הגדול הוא חסדי הבינה, פרצוף אמא, כח האהבה הרבה בנפש. כח אמא לטהר את טומאת אבי אבות הטומאה הוא שרש פרצוף אמא הגבוה מפרצוף אבא (זו שלמות אמא הרמוזה ב"פרה אדֻמה תמימה"), שהרי בפרצוף אבא, ספירת החכמה, נאמר "החכמה תחיה בעליה" ו"ימותו ולא בחכמה" - בחכמה אין מות כלל, אך שרש כח הבינה (בה יש אפשרות של מות) להתמודד עם המות ולטהר מטומאתו גבוה גם ממדרגה זו. עם זאת, גם אפר פרה אדומה (האמא) מקבל לצורך הטהרה כחות חיים - "מים חיים" - מפרצוף אבא. "ונתן עליו מים חיים אל כלי" הוא בסוד "מכלכל חיים בחסד" - כלכול החיים היינו הכנסתם בכלים רבים (כבתהליך קידוש מי חטאת המתואר במסכת פרה, בו שואבים את המים החיים בכלים רבים), ותהליך זה נעשה "בחסד" העצום (משרש "רב חסד" ו"גדל חסד") המרוכז באפר הפרה האדומה. גבורה: הסתלקות מרים פרה אדומה היא חקה בלתי מובנת בעיקר בשל נשיאת ההפכים בהיותה מטהרת את הטמא ומטמאת את הטהור. שני הפכים אלו מתחלקים בין "ראשון" ל"שני" - כח הטהרה של הפרה נכלל בחסד של "ראשון" וכח הטומאה שלה בגבורה של "שני" (כשעיקר דין זה נלמד מהפסוק "ומזה מי הנדה יכבס בגדיו והנגע במי הנדה יטמא עד הערב", כמפורש ברש"י עה"פ: "רבותינו אמרו שהמזה טהור וזה בא ללמד שהנושא מי חטאת טמא טומאה חמורה לטמא בגדים שעליו, מה שאין כן בנוגע. וזה שהוציאו בלשון מזה לומר לך שאינן מטמאין עד שיהא בהן שיעור הזאה?"). ב"שני" מסתלקת מרים - תופעת גבורה מובהקת (כששני הצדיקים מסתלקים בפרשה בספירות השייכות לקו השמאל-הגבורה) - חייה המתוקים של מרים מסתיימים ומרירות המות גורמת להסתלקות באר המים המתוקים של מרים ולמריבה המרה שבעקבותיה. בשש הזכירות - המכוונות ל-ו מדות הלב (בסדר חסד-נצח-יסוד-הוד-גבורה-תפארת ואכמ"ל) - מכוונת זכירת מרים כנגד ספירת הגבורה (שרש כח הדבור, שאת הפגם בו יש לזכור, ושרש הבקורת שמתחה מרים על משה). חז"ל מלמדים שגם מרים, כמו משה ואהרן, מתה במיתת נשיקה, אך התורה לא כתבה זאת משום "שאינו דרך כבוד של מעלה" - הסתרת מות הנשיקה של מרים נעשית בכח ההעלם וההסתר של הגבורה. "שני" חותם במריבת ישראל במי מריבה - ב"שלישי" נמצא עיקר המעשה, אך המריבה עצמה, השייכת לדין ולגבורה, מתוארת ב"שני". תפארת: "נורא א-להים ממקדשיך" ה' הורה למשה ואהרן לקחת את המטה - בסוד הקו האמצעי, קו התפארת (סוד "מקל תפארה") - וללכת לדבר אל הסלע (על אף שה' לא רוצה שמשה ישתמש במטה להכאה הוא מצוה עליו לקחתו, משום שבאמצעות הקו האמצעי, קו האור החודר למקום הצמצום החשוך - סוד "אז יבקע כשחר אורך" המרמז לתפארתו של יעקב - המטה מעניק כח למשה שדבריו יבקעו ויחדרו אל העם בפנימיות, ולא ישארו כמקיף בלבד; ובדרגה נמוכה יותר - כשמכים במקל הוא "רצועה לאלקאה" הפועלת בעם יראת ענש השייכת למי שחי בקטנות מוחין, אך מציאות המקל ביד משה ללא הכאה פועלת בעם את יראת המלך - יראה מהאוחז במקל, ולא מהמקל עצמו - יראת המלכות היא העושה במקבל כלי המאפשר לדברים לחדור אליו בפנימיות). הכאת הסלע והקריאה לישראל "המֹרים" היא פגם ב"תפארת ישראל" - חוסר הכרה בכך שישראל כבר בגרו וזכו לגדלות מוחין (בחינת לי ראש), ושוב אין לחנכם במכות אלא בדבורים. נצח: עד קץ הימין ב"רביעי" מתוארת שליחות למלך אדום (המשתלשל לנצח, ענף החסד, מסוד הפרה האדומה ב"ראשון") בבקשה לעבור בארצו - שליחת המלאכים מהמחנה היא ה"יציאה לבר" של ספירת הנצח - ומלך אדום מסרב מתוך נטיה להתנצח עם ישראל. שליחות זו מיוחסת למשה דווקא, שמדתו נצח (בניגוד לשליחות ב"שביעי", בה נאמר "וישלח ישראל"). [השרש עבר מופיע ז פעמים במעשה זה, כנגד ז הספירות: ג פעמים, כנגד חג"ת, נאמר עבר בבקשת משה - "נעברה נא" היא עצם בקשת החסד; "לא נעבֹר בשדה ובכרם" היינו צמצום הגבורה; המסקנה שישראל יעברו רק בדרך האמצע, "לא נטה ימין והשמאול עד אשר נעבֹר גבֻלך", שייכת לתפארת, הקו האמצעי; תגובת מלך אדום - "לא תעבֹר בי פן בחרב אצא לקראתך" - היא נצחנותו של מלך אדום, וזו תמצית כל פרשיה זוך; בניסוח הבקשה החוזרת (הכוללת הבטחות כלליות, השייכות להוד, כמבואר במ"א) - "רק אין דבר ברגלי אעבֹרה" - יש תמימות, שהיא פנימיות ההוד, והבטוי "ברגלי אעבֹרה" רומז לכח ההילוך המונהג על ידי רגל שמאל, רגל ההוד; תשובת "לא תעבֹר" היא החלטת הדעת שביסוד, ויציאת אדום לקראת ישראל בעם כבד וביד חזקה היא בסוד "תמורת שלום מלחמה" שביסוד; הפסוק האחרון - "וימאן אדום נתֹן את ישראל עבֹר בגבֻלו" - הוא סכום המלכות לארוע כולו (וכן הגדרת הגבולות היא כללות המלכות)]. הוד: הסתלקות אהרן בראשית "חמישי" מתוארת שלמות העדה - כשאיש לא נפגע ממלחמת אדום (כמפורש באבן-עזרא עה"פ) - לומר שהוד ישראל שלם, ולא התחולל "הודי נהפך עלי למשחית". ישראל מגיעים להר ההר (בהירות הבהירות, כנודע בחסידות - פירוש מילולי של הוד הוא בהירות, וכן "הר ההר" הוא על דרך "הוד והדר"; הר רומז גם להריון - כשם אהרן - והר הדר הוא הריונו של המלך הדר, ראשית עולם התיקון, וד"ל). משה לוקח את אהרן בדברים ואומר לו להתכונן למותו - הכנות בכלל שייכות להוד (בסוד "והכינו את אשר יביאו", הכנת ההוד ליסוד), ובפרט ההכנות למות, הכוללות אמירת וידוי. מדת אהרן הכהן הגדול היא ההוד, בין השאר בשל הטקסיות, ההוד וההדר האופפים את כל הנהגתו - וגם ההסתלקות היא טקס רב רושם, המדגיש גם את בגדי הכהונה של אהרן. מושגי ההפשטה וההלבשה השכליים שייכים למח הבינה, וההפשטה וההלבשה של לבושי הכהן בפועל היא בסוד "בינה עד הוד אתפשטת". בהוד יש כח של צניעות, ומהרגע ה'לא צנוע' בו פשט אהרן את בגדיו ואלעזר טרם לבש אותם השתלשלה אי צניעות לעם ישראל כולו - שנחשף בהסתלקות ענני ההוד שהקיפוהו בזכות אהרן - וכתוצאה מכך בא הכנעני מלך ערד להלחם בישראל. כתוצאה ממצב זה של "הודי נהפך עלי למשחית" שבה הכנעני שבי מישראל, והעם נדר (סוד "בינה עד הוד אתפשטת", כח הנדר בא מהבינה, כנודע בקבלה) להחרים (בכח ההוד) את הכנעני ואת ערד. גם "קול ישראל" - אליו שמע ה' - הוא כאן בסוד "בינה [שרש הקול] עד הוד אתפשטת". יסוד: שירת הבאר מסעות "ששי" מגיעים לפסוק "על כן יאמר בספר מלחמֹת הוי'" - במדות הנפש הספר שייך ליסוד (על דרך "ספר תולדֹת אדם" ב"ששי" של בראשית), ובפרט "ספר מלחמֹת" בסוד "תמורת שלום מלחמה" שביסוד. "והב בסופה" הוא סוף התפשטות האהבה (= והב, ופרשו חז"ל את "והב" כלשון אהבה) שביסוד (חז"ל דרשו כי "את והב בסופה" היינו מחלוקת תורנית שבסופה יש אהבה, בסוד "כל מחלוקת שהיא לשם שמים סופה להתקיים" - כח הקיום הוא כח היסוד, "אות קיימא"). מלכות: מלכות משה ב"שביעי" פועל משה כמלך ישראל ומלכותו - מלכות ישראל - מתחילה להתממש: "שביעי" פותח ב"וישלח ישראל", שליחות מלכות ישראל כולה - בניגוד ל"וישלח משה" ב"רביעי" - אלא שמכאן דרשו את הדרשה המלכותית ביותר על משה: "שמשה הוא ישראל וישראל הם משה, לומר לך שנשיא הדור הוא ככל הדור, כי הנשיא הוא הכל". משה מתחיל בכיבוש וירושה - כשהוא מקדש את מה שכבש בקדושת ארץ ישראל - ובכך מתחילה להתבסס מלכות ישראל בארצו. הפרשה חותמת ב"ירחו" (כחותם כל חומש במדבר), בסוד הירח, מדת המלכות. |
ארכיון מעין גנים
סדרה א' - ה'תשסב באור פרשות השבוע ע"פ שבע הספירות הקדמה חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים נספחים: סדרה ב' - ה'תשסג
חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים סדרה ג'- ה'תשסד
בסדרה זו חסרות מספר פרשות חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים |