חיי שרה חסד: חסד של אמת הנושא של "ראשון" הוא קיום מצות קבורת המת, המוגדרת כחסד הנעלה ביותר - "חסד של אמת". בקבלה אף נדרש הכסף ששולם עבור שדה המכפלה כאורות חסד מופלגים: "ארבע מאות שקל כסף" הם בסוד "ת עלמין דכסופין" (ת עולמות רוחניים של אהבה) ו"עובר לסוחר" מרמז לאור החסד האלקי האין סופי העובר על העולם כולו ומקיף אותו סחור סחור. עם זאת, לכאורה הנושא העיקרי של "ראשון" - פטירת שרה - אינו נושא של חסד כלל! אכן, חיי שרה מודגשים בבטוי הכפול - "ויהיו חיי שרה... שני חיי שרה" - וחז"ל דורשים מכאן ש"כולם שוים לטובה". עם כל ההרפתקאות - העליות והירידות, השמחות והצער - שעברו על שרה, מסכמת התורה כי כל חייה שוין לטובה. לכן, אפילו האוירה סביב הסתלקותה של שרה היא אוירה של חסד - בהספד הורגש שחייה היו חיי טוב וחסד שמוצו עד תומם - עד שה-כ זעירא בפסוק "ויבא אברהם לספֹד לשרה ולבכֹתה" נדרש כמיעוט בבכי אברהם. גבורה: חותם שליחות אברהם "שני" הוא ראשית קנין ומלכות אברהם בארץ ישראל בפועל - גם קודם נאמר לאברהם כי הוא "נשיא א-להים", אך רק כאן מתחיל הקנין הממשי של הארץ ואברהם מולך עליה בפועל: "'ויקם שדה עפרון' - תקומה היתה לו, שיצא מיד הדיוט ליד מלך". בנין המלכות והאחיזה בארץ הגשמית שייכים לגבורה - "בנין המלכות מן הגבורות" והארץ נבראה ביד שמאל ("נטה שמאלו וברא ארץ"). כמו בפרשות קודמות, "ראשון" הוא רקע כללי למעשה המפורט ב"שני", עצם מעשה הקנין והקבורה (מעשה של גבורה - ג ו-ק מתחלפות באותיות החיך: גיכק). זהו היחס בין החסד החובק את כלל המציאות (בסוד "וימינו תחבקני") לבין הגבורה הדקדקנית העוסקת במעשה הפרטי העיקרי. תפארת נצח והוד: זיווג יצחק ורבקה ב"שלישי", בניחוש של העבד, מופיעה המלה "אמת" לראשונה בתורה - בסוד "תתן אמת ליעקב" (שמדתו תפארת) - ובזהר דרשו שהכד על שכם רבקה רומז ל-כד ספרי התנ"ך השואבים מים החכמה, ספרי תורת אמת (שסודה הוא סוד התפארת, בכל מקום בקבלה). מוקד הספור - המבדק שעורך העבד לרבקה - בוחן את התאמתה לבית אברהם על פי מדת רחמנותה (שהרי סימן היהדות הראשון הוא הרחמנות - "שלשה סימנים יש באומה זו, הרחמנים והביישנין וגומלי חסדים"). הרחמים הם פנימיות מדת התפארת. עצם יציאת רבקה מעיר נחור, הסוד הפנימי של "ורבקה יֹצאת", הוא עלית הניצוץ הקדוש מסביבתו - רבקה בולטת בפאר ויפי פנימיים, והעבד מוסיף לפאר הזה בנזם וצמידי זהב. יסוד: "צדיקים במיתתם קרויים חיים" "ששי" פותח בנשואי אברהם לקטורה, המצוינת בשמירת הברית: "קטורה זו הגר, ונקראת כך על שם... שקשרה פתחה, שלא נזדווגה לאדם מיום שפרשה מאברהם". לידת בני הפילגשים מזכירה את "ששי" בפרשת לך לך, כשבשניהם מתחולל בירור בזרע אברהם בין יצחק לבין פסולת זרע אברהם - ישמעאל ובני הפילגשים, שלידתם היא מעין פגם הברית. תקון הברית הוא "ולבני הפילגשים נתן אברהם מתנות... וישלחם" - ויש נוהגים לומר פסוק זה בלויה כדי לשלח את טפות הזרע לבטלה שהוציא האדם בכל ימי חייו. אחר ניתוק הקשר מהזרע הפסול ונתינת הירושה ליצחק, זרע הקדש, 'משתחרר' אברהם מהעולם. מלכות: "רגליה יורדות מות" ב"שביעי" נמנים תולדות ישמעאל (תוך הדגשת חסרונם בכתיב "תֹלדֹת" כ"חסר דחסר", פעם יחידה בתורה) - כאן מופיעים הנשיאים עליהם הובטח אברהם ב"שביעי" בפרשת לך לך. נשיאי ישמעאל הם בטוי המלכות דקליפה, מלכות לקויה ומדומה שאין לה ממשות אמיתית (כדברי רש"י: "'שנים עשר נשיאִם' - כעננים יכלו, כמו 'נשיאים ורוח'") - לכל ההתפשטות האדירה של ישמעאל וצאצאיו אין ממשות וקיום. בקטע קצר זה מופיע ג פעמים מושג השם ("שמותם") וכתובים שמות רבים - עצם המושג שם שייך למלכות, כנודע. כמו ב"שביעי" של פרשת בראשית (וכפי שיודגש ב"שביעי" של פרשת וישלח), כל הספורים של מלכות הרשעה הם הרפתקאות של "וימלך וימת" - של מלכים הקמים ונופלים. בפנימיות הנפילה שייכת באופן כה מהותי למלכות, עד שגם בהתפשטות מלכות ישמעאל נאמר בחותם "שביעי" "על פני כל אחיו נפל". כל מיתת מלכי הקליפה - והמיתה בכלל - היא בסוד "רגליה יורדות מות" האמור במלכות (והסתלקות הצדיק - "ויגוע וימת" - היא היסוד שבמלכות, וד"ל). |
ארכיון מעין גנים
סדרה א' - ה'תשסב באור פרשות השבוע ע"פ שבע הספירות הקדמה חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים נספחים: סדרה ב' - ה'תשסג
חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים סדרה ג'- ה'תשסד
בסדרה זו חסרות מספר פרשות חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים |