פינחס חסד: "בקנאו את קנאתי" מעשה הקנאה של פינחס - עליו משבחו ה' ב"ראשון" - בא מפנימיות החסד (כנודע שהקנאה היא תוצאת אהבה עמוקה: "כי עזה כמות אהבה קשה כשאול קנאה"), והרמז: פינחס היינו פני (במובן של פנים-פנימיות) החסד (והרי חז"ל דרשו את המלה חסד כ"חס דלית", חס על מי שאין לו משלו כלום). ה' מציין שפינחס 'עשה עמו חסד' באהבתו הגדולה אליו - "בקנאו את קנאתי" - ועל כן הוא נוהג בו "כאדם המחזיק טובה וחנות למי שעושה עמו טובה". שכרו של פינחס הוא "ברית כהֻנת עולם" - הוא זוכה להפוך לכהן איש חסד (וכמובן, משכר החסד של פינחס יש ללמוד כי מעשהו היה מעשה של חסד). גבורה: "שבטי י-ה" הביצוע המפורט של המנין - הנעשה בדקדוק הגבורה - מופיע ב"שני". מנין זה מתיחד בהדגשת יחוס ישראל, כאשר לכל משפחה נוספו - סימן ליחוס - האותיות ה ו-י (בתחלת ובסוף השם). כל יחוס נעשה מתוך דקדוק וגבורה, כאשר יש להביא עדים על כשרות כל משפחה. גם סימנו של ה' על יחוס ישראל - אותיות י-ה (בסוד הפסוק "שבטי י-ה עדות לישראל") - הם אותיות "הנסתרֹת להוי' א-להינו", ויש בהן כח של גבורה אלקית, כמפורש בפסוק "אשרי הגבר אשר תיסרנו י-ה" (בפרט מודגשת הגבורה בהקדמת האות ה ל-י, כהופעת אותיות אלו בשם א-להים - שם הדין; בקבלה מפורש שאותיות י-ה הן ה"מוחין" של שם א-להים, שבהסתלקותם נותר "אלם" - גם ישראל ללא כח היחוס נעשים ח"ו בבחינת "כרחל לפני גזזיה נאלמה"). יחוס העם הוא על דרך "בנין המלכות מן הגבורות" - אחרי שכנסת ישראל נפגעה ממעשה זמרי (מעשה של זנות והתערבות בגויים) יש לחזקה ולבנותה מחדש בכח הגדרות הגבורה המדויקות, המבדילות בין ישראל לעמים (כשאותיות היחוס האלקי מעידות שהמצרים לא שלטו ח"ו בנשות ישראל). תפארת: נחלת הארץ אחרי שיחוס העם שיקם את הפגיעה בעם עומד עם ישראל שוב בצביונו המלא - בתכלית השלמות של "תפארת ישראל" - והוא מוכן לנחול את הארץ. מצות "לאלה תחלק הארץ בנחלה" מביאה את "תפארת ישראל" לשלמותה. מבואר באריכות כי בחלוקת הארץ ישנן שלש בחינות - חלוקה על פי שכל ("לרב תרבה נחלתו ולמעט תמעיט נחלתו"), על פי רוח הקדש ("'על פי הגורל' - הגורל היה מדבר... מגיד נתחלקה ברוח הקדש, לכך נאמר 'על פי הוי'") ועל פי הגורל ("אך בגורל יחלק את הארץ") - המכוונות כנגד מוחא סתימאה (שרש השכל) גלגלתא ורדל"א. שלש מדרגות אלו בכתר העליון מרמזות לשרש התפארת - העולה עד לכתר ומבריחה עד למלכות - בכתר. נצח: הנצחת הדורות ב"רביעי" מקבל משה את תשובת ה' לבקשת בנות צלפחד - "כן בנות צלפחד דֹברֹת" (בנין כח הדיבור, כח המלכות המיוחד לנשים, מתחיל מהנצח דז"א המתלבש בחכמה דמלכות, וד"ל) - המשפט יוצא לאור בכח היציאה לבר של הנצח. פרשת נחלות המפורטת כאן היא סוד מובהק של נצח - ירושת נחלת האב היא עיקר הנצחת בני ישראל המיוחסים. כח הנצח, כחו המיוחד של משה רבינו, מתגלה בהכרעת "כן בנות צלפחד דֹברֹת" - בספק הכלל הוא "שב ואל תעשה עדיף", והכרעת הספק בכח הנצח היא קביעת ה"כן" (בפרט כאן, כשההכרעה היא להנציח את נחלתו-יחוסו גם של מי שאין לו בנים, אלא בנות בלבד). הוד: "שויתי הוי' לנגדי תמיד" מ"חמישי" עד סיום הפרשה היא עוסקת בנושא חדש - נושא הקרבנות (ההמשך מ"חמישי" עד "שביעי" - מהוד למלכות - הוא בסוד "איהי בהוד"). כל נושא התמידים הוא תגובה לבקשת משה להפקיד רועה לעם - "מה אמור למעלה, 'יפקֹד הוי', אמר לו הקב"ה, עד שאתה מצוני על בני צוה את בני עלי. משל לבת מלך שהיתה נפטרת מן העולם והיתה מפקדת לבעלה על בניה וכו'". הציווי הנעשה בהכנה לפטירת משה הוא מעין וידוי שלפני ההסתלקות (חיבור זה של "רביעי" ו"חמישי", ששניהם הכנה להסתלקות משה, הוא בסוד "נצח והוד תרין פלגי גופא" - גם המושג "תמיד" הוא המשכת הנצחיות מהנצח להוד). פנימיות התמידין היא תודעת ההוד - הצורך התמידי להודות בנוכחות ה' ולזכור אותה (מאמירת "מודה אני" בבקר, דרך קבלת עול מלכות שמים בקריאת שמע בקר וערב, ועד לעבודת התמיד של "שויתי הוי' לנגדי תמיד"). ב"חמישי" אכן מצוינים הקרבנות התמידיים יותר - תמידי יום יום וקרבנות שבת וראש חדש - כאשר ב"ששי" וב"שביעי" מפורטים קרבנות חג מיוחדים. יסוד: פרשת המוספין בהמשך פרשת הקרבנות מתחיל "ששי" בקרבנות המוספין - בחינת יוסף, הצדיק שומר הברית. המוספין ב"ששי" הם מוספי פסח, עצרת, ראש השנה ויום כפור. במהלך חגים אלו עוסקים בתיקון הברית, המגיע לשיאו ביום כפור. מלכות: שמחת המלכות ב"שביעי" נשלמים מוספי סוכות ושמיני עצרת - סוכות הוא חג השייך למלכות בכ"מ, ושמיני עצרת רומז לכח המלך לעצור בעמו. אחרי תיקון הברית שנשלם ביום כפור מגיעים לשמחת המלכות העצומה בסוכות (כאשר לשמחה זוכה המלכות מהבינה - כשאור האם מאיר בשלמות בבתה, כנסת ישראל). בכלל, תכלית כל קרבנות הציבור היא שמחה (עד שחז"ל אומרים כי ראוי היה לעשות יום טוב בכל יום, בשל הקרבת התמיד), והשמחה העולה על כולנה - שיא התהליך - היא שמחת חג הסוכות. מסיבה זו גם מתיחד חג הסוכות בקרבן מיוחד בכל יום (שלא בדומה לחג המקביל לו, חג הפסח). |
ארכיון מעין גנים
סדרה א' - ה'תשסב באור פרשות השבוע ע"פ שבע הספירות הקדמה חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים נספחים: סדרה ב' - ה'תשסג
חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים סדרה ג'- ה'תשסד
בסדרה זו חסרות מספר פרשות חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים |