תולדות חסד: הצמצום עצמו יאיר פרשתנו עוסקת בהרחבה בחיי יצחק, וכל עניניה נצבעים בגוון המיוחד לו - במדת "פחד יצחק". תכלית התבוננותנו היא גילוי כל ספירות הרגש בתוך הגבורה עצמה, ובעיקר ראית אברהם (שמדתו חסד) ויעקב (שמדתו תפארת) כפי שהם כלולים בתוך יצחק. גבורה: מדתו העצמית של יצחק "שני" פותח ב"וישב יצחק בגרר", פסוק שנדרש בחסידות על יראת יצחק בה הוא 'יושב' בקביעות ("גרר" נדרש כפחד ומגור) . במעשה אבימלך קיימים שני המרכיבים של "פחד יצחק" - הפחד (בחשש יצחק שמא יהרגוהו, באימת אבימלך מפני אשמה ועונש ובדין המות שגוזר אבימלך על מי שיגע ביצחק ובאשתו) והצחוק (בשעשוע הזיווג של "יצחק מצחק את רבקה אשתו", שעשוע הנמשך לגבורה משמחת הבינה, בסוד "אני בינה לי גבורה"). הברכה בזריעה שייכת לענינו של יצחק (שהרי בקדושה הצחוק והשמחה בזריעה מלווה בפחד מפני הוצאת הזרע לבטלה), כמבואר במ"א שהאבות הם בסוד ארץ-זרע-פרי (ובקיצור: ענינו של אברהם הוא "לך לך... אל הארץ אשר אראך" ו"התהלך בארץ"; ענינו של יצחק הוא "כי ביצחק יקרא לך זרע"; ענינו של יעקב הוא "פרה ורבה" ). גם יבולו של יצחק - מאה שערים - הוא בסוד ב פעמים נ שערי בינה (- השרש העליון של יצחק, בסוד "אני בינה לי גבורה" כנ"ל). תפארת: "ליעקב אשר פדה את אברהם" אחרי שחסד אברהם נמשך ליצחק, מתחיל להתגלות בתוכו גם פרי שילוב המדות - מדת יעקב המאזן את החסד והגבורה (אז מתגלה בתוך יצחק מה שנאמר לאברהם: "כי ביצחק ['ולא כל יצחק', אלא יעקב] יקרא לך [אברהם] זרע"). הדבר נובע מקשר פנימי בין אברהם ויעקב: בכח יעקב לחזור מהדין לחסד ולחשוף שוב את האהבה, בסוד "ליעקב אשר פדה את אברהם". כך, "שלישי" פותח בתאור גדילת יצחק "עד כי גדל מאד", הגדילה עצמה היא תכונת ההתפשטות של החסד (מדת אברהם "הגדול בענקים") אך "מאד" מרמז ליעקב, שהרי "שופריה דיעקב מעין שופריה דאדם" (ובעיקר לפי הקבלת האהבות "בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך" לאברהם יצחק ויעקב, כנודע). גם הקנאה ביצחק נובעת מה"מאד" - עצם הגדילה (בחסד ה' על האדם) מעורר פחות קנאה מהתפארת החיצונית האופפת גדילה זו ומשוה לה הילה של יופי והצלחה פלאיים (בשלהם אמרו שעדיף זבל פרדותיו של יצחק מכספו וזהבו של אבימלך). נצח: עלית יצחק "רביעי" פותח ב"ויעל משם באר שבע" (בכח העליה של הנצח, המכונה "עומק רום") וה' מברכו בהנצחת זרעו (ברכה זו דומה בתוכנה לברכה ב"ראשון", וגם היא "בעבור אברהם עבדי" - הנצח הוא ענף החסד). כאן מופיע המזבח היחיד שבונה יצחק, מזבח המעלה ניחוח למדרגת "נצח ישראל לא ישקר" (כהסברנו ב"רביעי" בפרשת נח). בכריתת הברית עם אבימלך מופיע פיכֹל שר צבאו - המרמז לנצח (הנצחנות הצבאית היא בסוד שם צבאו-ת המאיר בנצח ובהוד). בדברי יצחק עם אבימלך ושר צבאו הוא מזכיר כיצד שלחו אותו מארצם, בסוד הנצח היוצא "לבר מגופא". אבימלך חותם את דבריו ליצחק במלים "אתה עתה ברוך הוי'". לפי הקבלה "ברוך" היינו המשכת שפע לחוץ בדרך של הברכה - כפיפת ענף מהאילן כך שיצמח כעץ נוסף - זו הנצחה של מקור השפע דווקא מכח יציאתו לחוץ (כתכונת הנצח). הלשון 'הברכה' רומזת לברך - חלק מהרגל, אליה מכוונת ספירת הנצח. הוד: גנבת הברכות "חמישי" פותח בהמשך ישיר ל"רביעי", סוד "נצח והוד תרין פלגי גופא". אחר כך נזכרות נשות עשו, שהראשונה שבהן היא יהודית, וחז"ל דרשו שעשו רימה את הוריו כשלקח נשים ששמותיהם מעידים על מעלות טובות - הרמאות היא כחו של עשו לינוק שפע מהקדושה על ידי פגיעה בנקודת התורפה שלה, בהוד (בתמימות הקדושה המאפשרת לקליפה לרמות אותה ולינוק ממנה), בסוד "הודי נהפך עלי למשחית". רמאות זו היא הקדמה לרמאות יעקב המצילה את הברכות - ההוד הפגיע מכוון במערכות הגוף כנגד מערכת החיסון, העוסקת במלחמה מתוחכמת כנגד התאים הרעים המזיקים לגוף מבית ומחוץ (תוך שמוש בשיטות ובלבושים של תאים אלו עצמם - "עם עקש תתפתל"). רבקה היא המדריכה את יעקב לקראת מאבק הרמאות עם עשו ומלבישה אותו בלבושי עשו - הכל בסוד "בינה [- אמא] עד הוד אתפשטת". יסוד: "ברכות לראש צדיק" "ששי" פותח ב"ויתן לך..." (ודרשו חז"ל ש"ויתן לך" היינו "יתן ויחזור ויתן", ועל דרך הקבלה "ויתן" רומז ל-ו המילוי של האות וו - ליסוד החוזר ונותן אחר נתינת התפארת) - יעקב מקבל בפועל את הברכות. על אף שהברכה בכלל שייכת לחסד, הברכה בפועל נמשכת על ידי היסוד, הכונס לתוכו את כל החסדים הנמשכים מהספירות שמעליו ומשפיע אותם למלכות-המציאות. המשכת הברכות מכח מדת היסוד רמוזה בפסוק "ברכות לראש צדיק [מדת היסוד]". בפרטות, בראש "ששי" יש ברכות "לראש צדיק" - ברכות הבאות מהעל-מודע, כשיצחק לא מודע לזהות מקבלן - ואילו בסוף "ששי" יש ברכות 'לסוף צדיק' - ברכות ששרשן במודע, כשיצחק מברך בידיעה את יעקב ושולח אותו לארם. י ברכות יצחק ליעקב מכוונות כנגד י הדברות, כמבואר בכ"מ - והנה, גם י הדברות מופיעות ב"ששי" של פרשת יתרו, אחר ההכנה למתן תורה שב"חמישי". גם 'משחק המלים' המודגש בתורה - הקשר בין ברכה לבכֹרה - שייך ליסוד (משום שבסוד צירופי האותיות ב-ו קצוות הלב, בספירת היסוד מאיר הצירוף ההפוך מהצירוף הראשון - ביסוד נשלם 'משחק הצירוף'). מלכות: מעלת האשה "שביעי" פותח בסיכום כל המסופר ב"ששי", כתכונת המלכות המסכמת את כל הספירות שמעליה (ובפרט את מדת היסוד, הכוללת את אור כל הספירות ומעבירה אותו למלכות). בקטע זה אף מסופר שעשו הפיק לקחים מדברי אמו ואביו כנגד בנות הארץ ולקח לאשה את מחלת בת ישמעאל. מהשם מחלת דרשו חז"ל שהנושא אשה מוחלים לו את כל עוונותיו (המילה מחילה איננה מופיעה בתנ"ך, והיא שייכת לתורה שבעל-פה, בסוד "מלכות פה, תורה שבעל פה קרינן לה"). בחז"ל משמע שהמחילה באה כשהאדם עולה לגדולה-מלכות (כשהוא מתמנה לנשיא-מלך או לחכם), והוא צריך למלא את התפקיד החדש ללא משקעים ועיכובים מחטאי העבר - גם מחילת החתן היא כאשר הוא מקבל תפקיד ו'מינוי' חדש, ואזי "חתן דומה למלך". הלימוד מהכלה לחתן הוא כבברכת הנישואין השביעית (המקבילה לספירת המלכות) - "משמח חתן עם הכלה" - המדגישה את מעלת האשה-המלכות שממנה באה השמחה לבעלה במחילת העוונות ובהתחדשות (בהיותה "אשה חדשה"). "שביעי" אף חותם במלה "[ל]אשה". |
ארכיון מעין גנים
סדרה א' - ה'תשסב באור פרשות השבוע ע"פ שבע הספירות הקדמה חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים נספחים: סדרה ב' - ה'תשסג
חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים סדרה ג'- ה'תשסד
בסדרה זו חסרות מספר פרשות חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים |