בלק לאומיות מול אוניברסליות בפרשתנו מבוטא שיא ההתמודדות בין ישראל לעולם הגויי - התמודדות הגוי 'הכי מוצלח', ה"לעומת-זה" של אברהם אבינו ומשה רבינו , מול ישראל. בלעם הוא שיא כל העולם הגויי, ולא מיצג של אומה מסוימת, מה שמתבטא בשמו המתפרש כבלא-עם. קליפת בלעם היא האונברסליות, ההתיימרות להיות בלי עם, להיות 'אזרח כדור הארץ'. החרות מהזדהות לאומית מאפשרת לבלעם להגיע להשגות הגבוהות ביותר, להיות "נביא כמשה" באומות העולם, אך גם גורמת לו לשנאת היהודים - הלאומיים בעצם - ולתאוה לקללם. הדבר מחודד בפרשה בחזרה בולטת (ונדירה) על כינוי ישראל "עם" או "העם", מה שמדגיש כי התמודדות בלעם היא עם עצם ההתגדרות הלאומית של ישראל כעם יחודי. אוניברסליות מתוך לאומיות בפנימיות, עם היפוך עמדת בלעם מתגלה 'אוניברסליות טובה' - התכונה הכלל עולמית של עם ישראל: האריז"ל מסביר שאיחול בלעם לעצמו היה בגדר נבואה, והתממש עם השנים - בלעם זכה להתגלגל ביהודים עד שנתקן. ממילא מתפרש פסוק הבקשה של בלעם להיספח לישראל כתיאור כחם של ישראל לתקן כל אדם - עד רשעים כבלעם - כח לחרוג מלאומיותם ולדאוג לכל הגוים. אכן, פסוק זה נכתב אחר פסוק המבטא את שיא הלאומיות הנבדלת של ישראל. מעלת ישראל מהמוסבר עד כה עולה שדווקא בפרשתנו יש לחפש את יחודו של "העם". אכן, תופעה מיוחדת בפרשה קצרה זו היא ריבוי הופעות שם המעלה של עמנו - "ישראל" - כב פעמים בפרשה. נדון בקיצור בהבטים על מעלת העם היהודי ויחודו הצפונים בשם זה. לשם ישראל זכה יעקב אבינו פעמים - פעם ראשונה מהמלאך עמו נאבק בנחל יבֹק, ובפעם השניה מהקב"ה עצמו (בבית א-ל). בחסידות מפורש שהקריאה הכפולה מבטאת שתי רמות שונות בשם ישראל: השם "ישראל" ליעקב מפי המלאך מבטא את שליטת-שררת יעקב על "שרו של עשו" - כפי שמנמק המלאך "כי שרית עם א-להים ועם אנשים ותוכל". שליטה זו היא מעלת ישראל שמתגלה אצל יהודי שזוכה בנצחון מוחלט על יצרו הרע. לעומתה, קריאת השם "ישראל" על ידי ה' אינה מנומקת, היא מעניקה תואר זה ליעקב באופן עצמי, ללא התניה במעשיו ובכחו לנצח. זהו רובד נעלה יותר של "ישראל" המתגלה ביהודים - רובד המגלה ש"ישראל אף על פי שחטא ישראל הוא". "ישראל" כמעלה עצמית, שלא מותנית בהצלחת האדם לגבור על יצרו, מגלה שהקשר לה' הוא 'על תורני' ונותנת כח לעוברי דרך התורה לשוב לה'. מעלת יעקב אכן, שם ישראל - המבטא שררה ועליונות - הוא רק פן אחד של העם. האמירה "לכה ארה לי יעקב ולכה זעמה ישראל" מתפרשת ברש"י כספק איזה שם עיקרי יותר לעם - יעקב או ישראל. בפשטות מבטא "יעקב" מדרגה פחותה מ"ישראל" - את שפלות העקב הרחוקה מעצמת הראש (ישראל אותיות לי ראש) - אך ההבחנה בשתי מדרגות ב"ישראל" נכונה גם לגבי השם "יעקב": שבע מדרגות בישראל ויעקב והנה, ההתיחסות הכפולה לישראל ויעקב (מתוך הספק הקיומי המוצדק איזה מהם הוא העיקרי) חוזרת ז פעמים בברכות בלעם. בקבלה ה'מיקום' של הפיכת קללה לברכה הוא ספירת הבינה - הבינה היא שרש הדין והקללה (שהרי "מינה דינין מתערין"), אך בה גם ניתן להעמיק בהתבוננות ולגלות כיצד בעצם שרש הדין יש מקום להמתקה פנימית. לכן, כל דברי בלעם משתייכים למסגרת הכללית של תודעת הבינה. הבינה היא גם האם ברחמה גנוזות ז מדות הלב -שבע תכונות לב פנימיות המאפינות את העם (כאשר אופי גילוין משתנה בכל אחד לפי מיקומו ב'סולם' יעקב-ישראל). ז פסוקי יעקב-ישראל מקבילים כסדר ל-ז המדות בשרשן בבינה (שבהיותה שרש הדין מוקדמת בה הגבורה לחסד): |
ארכיון מעין גנים
סדרה א' - ה'תשסב באור פרשות השבוע ע"פ שבע הספירות הקדמה חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים נספחים: סדרה ב' - ה'תשסג
חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים סדרה ג'- ה'תשסד
בסדרה זו חסרות מספר פרשות חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים |