כי תבוא להפוך את הקללות לברכות הקללות שבפרשתנו הן דבר קשה, ויש לדעת איך להתמודד עמן. לשם כך מוקדם בפרשת כי תצא פסוק המורה מה הדרך בה 'מתמודד' ה' עם קללות: "... ואשר שכר עליך את בלעם... לקללך ולא אבה הוי' א-להיך לשמֹע אל בלעם ויהפֹך הוי' א-להיך לך את הקללה לברכה כי אהבך הוי' א-להיך". ה', באהבתו לישראל, לא מעונין לשמוע קללות עליהם, ולכן הופך את הקללות לברכות. רבינו הזקן היה בעצמו ה[בעל-]קורא בתורה. פעם אחת לא היה בליאזנא בשבת פרשת תבוא, ושמע אדמו"ר האמצעי - והוא עודנו נער קודם הבר-מצוה - הקריאה מאחר. העגמת נפש מהקללות שבתוכחה הביאתו לכאב לב, עד שביום הכיפורים נסתפק רבינו הזקן אם יוכל להתענות. כששאלו את אדמו"ר האמצעי: הרי בכל שנה קוראים פרשה זו? ענה: שאבא קורא "אין הם נשמעים קללות". אדמו"ר האמצעי קיים "ולא אבה... לשמע", ואביו, נשיא דורו, קיים אף "ויהפֹך... את הקללה לברכה". שרש יכולת אדמו"ר הזקן להמתיק את קללות פרשת כי תבוא הוא בכך שקללות אלו נאמרו לראשונה על ידי הרבי והצדיק של כל הדורות - משה רבינו. כך מפורש שהקללות שאמר משה "מפי עצמו" קלות מהקללות שאמר "מפי הגבורה" - "הקל משה בקללותיו לאמרן בלשון יחיד". שבראשונות הוא אומר "את שמיכם כברזל ואת ארצכם כנחושה", שלא יהיו השמים מזיעין כדרך שאין הברזל מזיע, ומתוך כך יהיה חורב בעולם, והארץ תהא מזעת כדרך שהנחשת מזיע, והיא מרקבת פירותיה, וכאן הוא אומר: "שמיך נחשת וארצך ברזל", שיהיו שמים מזיעין, אף על פי שלא יריקו מטר מכל מקום לא יהיה חורב של אבדון בעולם, והארץ לא תהיה מזיעה כדרך שאין הברזל מזיע, ואין הפירות מרקיבין. המתכות נחשת וברזל מקבילות לספירות תפארת ומלכות, המכוונות תמיד כנגד השמים והארץ. לכן, הקבלת השמים לנחשת והארץ לברזל בקללות שאמר משה "מפי עצמו", הטובה יותר בפשט, גם מתאימה יותר לפי הקבלה. עולה כי ראשית המתקת הקללות היא בסידור העולם כראוי לפי פנימיות התורה - שכל הטבת המציאות תלויה בפתרון הבלבול הראשוני שהניב את הקללות, ודוק.] אהבת ישראל אי רצון לשמוע קללות ויכולת להפכן לברכות נובע מה'עובדה' המצוינת בסיום הפסוק: "כי אהבך הוי' א-להיך". כך גם אצל כל צדיק - "ועמך כולם צדיקים" - באה תכונת נפש זו מאהבת ישראל עמוקה, המסרבת לשמוע בקורת על עם ישראל, ורואה בכל מי שדן-לכף-חובה ומבקר 'מבחוץ' בלעם בן דורו. צח קללות - לעלות מרצון לאמונה ממספר הקללות בפרשתנו ניתן ללמוד על סוד המתקתן. בקבלה רומז צח לאור התחתון מבין ג אורות שבכתר: קדמון, מצוחצח, צח (ר"ת קמץ, ניקוד הכתר). ג האורות מקבילים לרמות על-מודע בנשמה: אמונה, תענוג, רצון. לפי זה, שרש הקללות הוא באור הצח - בכח הרצון. כח הרצון המוגדר נותן ממילא מקום להמרות רצון זה ולגרור בכך קללה. הרצון העליון - "רעוא דכל רעוין" - הוא השרש העליון לאפשרות של רע במציאות. בתענוג לכשעצמו אין רע - בשעשועים עצמיים אין מציאות זולת, ובוודאי לא מציאות שלילית - אך כשמתלבש התענוג ברצון ונמשך אחר הגדרותיו, להנות מהרצוי ולסלוד מהפכו, מוגדרים בו מושגי טוב ורע: "אין בטובה למעלה מענג ואין ברעה למטה מנגע". האמונה הפשוטה והיציבה אינה מתלבשת כלל ברצון פעיל ומשתנה, ולכן אין הרצון מטה אותה להיות שרש לרע. אהבה ואמונה מהדברים עד כה עלו שתי דרכים להמתקת הקללות והפיכתן לברכה: נאמר שאהבת ישראל פשוטה - "כי אהבך הוי' אלהיך" - גורמת לצדיק 'לסרב' לקבל קללה ובקורת על יהודים, וסרוב זה מעורר בו צורך ויכולת להפוך קללות לברכות. עוד הוסבר שהיכולת להפוך קללה לברכה תלויה בעליה לכח העליון שבנפש ובמציאות - אמונה פשוטה שלמעלה משרש אפשרות לרע במציאות. |
ארכיון מעין גנים
סדרה א' - ה'תשסב באור פרשות השבוע ע"פ שבע הספירות הקדמה חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים נספחים: סדרה ב' - ה'תשסג
חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים סדרה ג'- ה'תשסד
בסדרה זו חסרות מספר פרשות חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים |