משפטים ענוה במשפט פרשתנו פותחת "ואלה המשפטים", ודרשו חז"ל: "'ואלה' - מוסיף על הראשונים, מה הראשונים מסיני אף אלו מסיני". ו החיבור שב"ואלה" מקשרת את פרשת משפטים לתוכן הכללי של פרשת יתרו - מתן תורה. בחז"ל שלש דרשות לגבי סמיכות הפרשיות הענינית - הסמיכות בין פרשת משפטים לציווי על בנין המזבח והאיסור "ולא תעלה במעלת על מזבחי" שבסיום פרשת יתרו. נסמכה פרשת דינין לפרשת מזבח, לומר לך שתשים סנהדרין אצל המזבח. מדרשות אלו עולה התביעה לדיין להשמר בעת המשפט מכל שמץ גאוה וגסות רוח - "הזהיר הקב"ה את הדיינין שלא יפסיעו פסיעות גסות בדין". משפט עברי - גילוי הקדושה בעולם בכל דרשה מופיעה ענוה שונה: הענוה בדרשה השלישית היא כלפי "עם קודש" - בעלי הדין והציבור שתחת השופט; דרשת "הוו מתונין בדין" היא ענוה בפני דיני התורה - על הדיין לדקדק היטב ובמתינות בדין ובמקורותיו בתורה, אף אם נדמה לו שדין זה פשוט ומוכר או שמדובר בסכומים קטנים (בפנימיות, מתינות בעיון הדין נובעת מהכרה שהדין בא לפני הדיין בהשגחה פרטית, כדי שילמד סוגיה זו בתורה בעיון ובכבוד הראוי לה). מושב הסנהדרין סמוך למזבח גורם לענות הדיינים בפני נותן-התורה - הקב"ה השוכן במקדש. רחמים בדין כפי שהוסבר, מגמת המשפט העברי היא חשיפת הקדושה שבמציאות. הדבר משנה את נקודת המבט במשפט, ובדין - החמור בחיצוניות - מסתתרת מגמת תיקון ושיקום הנידון מתוך רחמים. רחמים אלו מתגלים דווקא בחשיפת ממד הסוד הפנימי בתורה (כנדרש ש"תשים לפניהם" רומז ל"סימה" - לאוצר הפנימי של רזי התורה). כך, בנגלה נקראת פרשת משפטים "פרשת דינים" (ובאונקלוס מתורגם "המשפטים" - "דיניא"), ולעומת זאת, בתורת הסוד נאמר "משפט - רחמי" - המשפט מבטא את מדת הרחמים (ההפוכה למדת הדין). מנין לבעלי דינין של ישראל שיש להם דין זה עם זה, שיודעים שהעכו"ם דנין אותו הדין כדיני ישראל, שאסור להזדקק לפניהם? תלמוד לומר 'אשר תשים לפניהם' - לפני ישראל ולא לפני כותים. גם כשהדין החיצוני זהה, הרי מניע הרחמים הפנימי - הנובע מענוה כלפי גילויי הקדושה במציאות ורצון לחשוף אותם - נעדר ממשפט שאינו יהודי. כשקיים מניע רחמים פנימי, גם הדין החיצוני משתנה ומשיג מטרה שונה. דין מתוך מניע של רחמים הוא כלי לשיקום - הוא עתיד להעמיד את הנידון על רגליו כאדם בעל אחריות למעשיו (לעומת הרחמים שאינם עטויים מעטה דין חיצוני, המסייעים ותומכים, אך אינם מביאים את הנעזר לעמידה עצמאית). כי תקנה עבד עברי פנימיות המשפט העברי מומחשת בסמיכות פרשיות נוספת: "פרשת דינים" - ה'בשר' של דיני ממונות - נפתחת בדין עבד עברי, אצלו מתגלה כיצד פועל 'משרד המשפטים' העברי גם כ'משרד הסעד'. בפרשתנו נמכר העבד על ידי בית דין לאחר שגנב ולא היה לו כסף להשבת הגזלה. מכירת הגנב אינה רק עונש ותיקון החטא בהשבת הגזלה. כשדעת האדון מתוקנת ומתואמת לדעת בית-הדין, משתקם הגנב בשנות העבדות, והאדון שואף לשחרור עבדו כאדם עצמאי ומתוקן (אז רומז "כי תקנה עבד עברי" גם לתיקון העבד העברי). |
ארכיון מעין גנים
סדרה א' - ה'תשסב באור פרשות השבוע ע"פ שבע הספירות הקדמה חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים נספחים: סדרה ב' - ה'תשסג
חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים סדרה ג'- ה'תשסד
בסדרה זו חסרות מספר פרשות חומש בראשית חומש שמות חומש ויקרא חומש במדבר חומש דברים |