הבעש"ט ו"אור החיים" הקדוש

ב
עקבי רגלי "אור החיים"

הרב גרשון מקיטוב אמר לרבי חיים בן עטר, "אור החיים" הקדוש, שהבעש"ט רוצה לבוא לארץ הקודש ורוצה להתראות עמו. אמר "אור החיים" שישאל את הבעש"ט אם בעת שהוא הולך בעולמות העליונים הוא רואה אותו כולו אם לאו. השיב לו שאין הוא רואה את עקבי רגליו.
אמר "אור החיים'" שאם כן לחנם הוא מטריח את עצמו ובשום אופן הוא לא יכול לבוא לכאן ולהתראות עמו.

ליקוטי סיפורים עמ' יז' קטע טז'

עקבתא דמשיחא
כידוע ניסה הבעש"ט להפגש עם "אור החיים" ולא הצליח. אם היו שניהם נפגשים היה בא המשיח. באופן יחסי לבעש"ט "אור החיים" הוא בבחינת משיח בן יוסף ואילו הבעש"ט בבחינת משיח בן דוד. העקביים של "אור החיים" מרמזים לעקבתא דמשיחא. אם הכל היה מוכן לביאת המשיח, הבעש"ט היה רואה גם את עקבות רגלי "אור החיים".
כתוב "עקב ענוה יראת ה'" (משלי כב,ד.) וכן כתוב "ראשית חכמה יראת ה'"(תהלים קיא,י.) ואומרים חז"ל כי מה שהענוה עשתה סוליה לרגליה , עשתה החכמה עטרה לראשה(שיר השירים רבה פרשה א, ד"ה ט.). בלשון הקבלה נאמר כי הכתר של רחל -משיח בן דוד- מלביש את העקביים של לאה- משיח בן יוסף. וכך בעצם אמר "אור החיים" לבעש"ט: אם אתה רואה את העקביים שלי, את ה"עקב ענוה יראת ה'", אתה מלבישו. מפגשם הוא כמו מפגש רחל ולאה בעקב של לאה המביא את המשיח.

קל ברגליו

הבעש"ט אמר על בעל "אור החיים" הקדוש שבכל היכל שאני עולה אינני מוצא אותו עוד , שכבר עלה להיכל שלמעלה מזה. הוסיף הבעש"ט ואמר לא שהוא גדול ממני, אלא שהוא קל ברגליו.

"ליקוטי סיפורים" עמ' יח' קטע יז'

הרוח והנפש של דוד
מקודם נאמר ש"אור החיים" הוא משיח בן יוסף ביחס לבעש"ט, אבל בתוך נפש דוד עצמו "אור החיים" הוא רוחו של דוד ואילו הבעש"ט הוא הנפש של דוד. דוד הוא הנפש הכללית של עם ישראל והנפש שבנפש היא העצם של דוד. הרוח של דוד היא היסוד ושם הוא מתחבר. לפיכך "אור החיים" הוא החבור בין משיח בן יוסף למשיח בן דוד בעוד שעצם עניינו של משיח בן דוד הוא הבעש"ט. "אור החיים" קל ברגליו משום שהוא בחינת רוח.
היארצייט של "אור החיים" הוא טו' בתמוז, כלומר בתוקף חודש תמוז. בחב"ד נאמר שכל הגאולות של הרבי הריי"צ (ג', יב' ויג' בתמוז) היו הקדמת רפואה למכה, לפני תקופת "בין המיצרים" וחורבן הבית. כך גם "אור החיים" הוא ה"סיהרא בשלימותא" של חודש תמוז.
בתקופתנו יש סיפור מופת הקשור ל"אור החיים". לפני מלחמת "ששת הימים" חרשו הערבים את הקברים בהר הזיתים. כאשר הגיעו לקברו של "אור החיים" התהפך הטרקטור בכל פעם שניסו להגיע לקבר! כמובן שהם פחדו מאד והתרחקו משם לגמרי.
ביאת המשיח תלויה באותה פגישה בין הבעש"ט ל"אור החיים". בזכות הבעש"ט הדפיסו את פירוש "אור החיים" בחומש. אפילו בקהילות ספרד לא ידעו להעריך את "אור החיים" כמו הבעש"ט ובזכותו יצא שמעו בעולם והודפס פירושו על החומש.
הרביים של חב"ד הנהיגו לימוד חומש בשנה הראשונה עפ פירוש רש"י, שנה שניה עם הרמב"ן ושנה שלישית בתוספת "אור החיים". "אור החיים" כתב את פירושו עבור בנותיו (לא היו לו בנים) וכן מסופר כי אשתו , הקבורה לידו, הניחה תפילין שזהו בחינת "שוים בקומתם" שתהיה בעת ביאת המשיח. עניינו היה גאולת האשה.


מתחילים


מתקדמים


מושגים


ספורי הבעש"ט