עבודת החסידות

יב
חומרתו של הכעס

פעם בא הבעש"ט למקורב אליו ר' ברוך קאמינקער וראה כי הוא עסוק עם משרתיו בעסקו של ייצור יין. ר' ברוך כעס על משרתו ושמע הבעש"ט. אז הגידו לר' ברוך שבא הבעש"ט והוא עזב את עסק ייצור היין ובא לקבל פניו של הבעש"ט. אמר לו הבעש"ט אני קבלתי על עצמי שלא לכעוס אפילו על הערל שלי אלקסיי, ולולא שידעתי אותך מקודם ומכיר אני אותך וידעתי שאתה דר בבית הזה, לא הייתי מכיר אותך. כי ש"ד הלביש אותך מראש ועד רגל מהעבירה של הכעס.

רשימות דברים ד עמ' פג' קטע עט

הכעס - שלימות הגאוה
יש לנו כמה מסיפורי הבעש"ט ברוח זו. כך פעל הבעש"ט על תלמידו "בעל התולדות" לחנכו שלא יכעס, כפי שכותב הרמב"ם שיש להתרחק מהגאוה והכעס עד לקצה האחרון, לעומת יתר המידות בהן יש ללכת בדרך ממוצעת. ה"תניא" מלמד שגאוה וכעס באים מיסוד האש של הנפש הבהמית.
יש פתגם ידוע של הבעש"ט שרוב המשוגעים בעולם השתגעו מחמת גאוה. ה"כעס" עולה בגימטריא עשר פעמים "גאוה" ללמד שהכעס הוא שלימות הגאוה (המספר 10 מבטא שלימות).
ה"גאוה" פוגמת ב"י-ה" (שווים בגימטריא) של שם הוי"ה בלבד, ואילו "גאוה" ו"כעס" עולים בגימטריא י-ה פעמים וה, כלומר שצירופם פוגם באופן מוחלט בכל שם הוי"ה. לכן אמר הבעש"ט לתלמידו שהש"ד הלביש אותו בכל הקומה.
"כעס" במספר קדמי (סכום כל המספרים עד לאות המסוימת. למשל המספר הקדמי של ג' הוא א' ועוד ב' ועוד ג', כלומר 6) עולה 655 כמנין "הקדוש ברוך הוא". על ידי הכעס מסלק האדם מעצמו לגמרי את הקב"ה.


מתחילים


מתקדמים


מושגים


ספורי הבעש"ט