חיי הבעש"ט

ז
הסתלקות הבעש"ט

הבעש"ט מכין את הסתלקותו

כמה שבועות קודם חג שבועות תק"כ הרגיש הבעש"ט שכוחו הולך ודל ושיער בנפשו שהסתלקותו תהיה בשבועות. הוא ישב בחדרו בהתבודדות וציוה שלא יניחו לשום אדם לבוא אליו. הם עשו חבל וקשרו בו פעמון וכאשר נצרך למשרת משך בחבל לקרוא בו את המשרת.
תלמידיו ומקושריו הרבו בצעקות ותפלות כל הזמן ובפרט הרב הצדיק נאמן ביתו רבי נחמן מהורודנקה וגם הרב הצדיק רבי פנחס מקוריץ התעצמו בתפלות ובטבילת מקוואות מאד.
ויאמר הבעש"ט בחינם הם מתעצמים ומרעישים, אבל עתה אין הזמן לכך. גם אמר משפט שלי לא יהיה לשום בית דין ומלאך אלא לפני הקב"ה לבדו. ועוד מספרים שאמר כי יודע אני בבירור שאצא מפתח זה ותכף אכנס בפתח אחר.
אז הגיע רופא גדול למעזבוז, רצו תלמידיו שיראה אותו ואפשר יהיה בידו לרפא אותו ולא העיזו לומר לבעש"ט. תלמידו הרב ר' דוד מאוסטריאה שהיה חשוב בעיני הבעש"ט אמר לחבריו שינסה הוא לדבר עם הבעש"ט שירשה לקרוא הרופא, ואפשר יתן לו רפואות לחזק בריאותו.
כשנכנס הרב ר' דוד לחדר הבעש"ט והציע לפניו שיתן רשות שיבוא הרופא אמר לו הבעש"ט : דוד, גם אתה טועה בדבר שאתה מחזיק אותי כאחד העם. מה לי ולרופא?
בליל שבועות האחרון לימי חיי הבעש"ט נאספו תלמידיו ומקורביו להיות נעורים כל הלילה כתיקון האריז"ל ואמר לפניהם הבעש"ט תורה מענין מתן תורה. באשמורת הבקר שלח לקרוא ולהודיעם שהיום הוא היום האחרון בחייו. וציוה לתלמידו הרב לייב פוסטינער ועוד אחד מתלמידיו שהם יתעסקו בטהרתו ובקבורתו. ולימד אותם על כל אבר מגופו איך לטהרו ונתן להם סימנים איך נפשו נשאלת להפטר מאבר זה, מפני שאלו השנים היו מחברה קדישא.

"רשימות דברים ד" קטע סד' עמ' עג'

בלתי לה' לבדו
הבעש"ט ידע לפני מותו שמשפטו יהיה לפני ה' בלבד ולא לפני שום בית דין של מעלה משום שבחייו היה רק לה' לבדו - "בלתי לה' לבדו"(שמות כב, יט.). כפי שבחייו לא עשה דין תורה לפני בשר ודם ,כפי שאמרו חז"ל - "שונא ממונו בדין" , כך גם לאחר הסתלקותו. כשם שבחייו לא עסק בהשבעות ע"י מלאכים, וכל עניינו היה ישירות מול הקב"ה ולכן הוא אומר שגם לאחר ההסתלקות לא ידונו אותו בין דין של מלאכים רק ה'.
דבריו בנוגע ליציאה מפתח אחד וכניסה למשנהו מזכירים את דברי נינו רבי נחמן שהסתכל על בית החיים ואמר שהסתלקותו תהיה רק כמו לעבור מחדר לחדר.


מתחילים


מתקדמים


מושגים


ספורי הבעש"ט