עולם הבא

לאחר שאדם נפטר מהעולם, מתקיים בשמים משפט לנשמתו. במשפט זה נידון האדם על פי מעשיו בעולם הזה, וכתוצאה מתקבלת החלטה באם לשלוח את הנשמה לגלגול נשמות מיידי, באם לשלוח את הנשמה לגלגול כעבור זמן, או שמא אין צורך בגלגול נוסף. באחרית הימים, עם תחיית המתים, יהיה משפט סופי לכל הגלגולים של כל נשמה ונשמה.

גן עדן הוא לאחר החיים בעולם הזה. גן עדן תחתון הוא השכר לקיום המצוות בפועל וגן עדן עליון הוא השכר לכוונת המצוות.

עולם הבא הוא הזמן שלאחר תחיית המתים ומתקיים כאן בעולם הזה. הגלוי העיקרי של עולם הבא הוא שה' הוא אחד ויחיד. זה התענוג העילאי ביותר של הנשמה. לגבי תקופה זו כתוב בפרקי אבות ש"כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא."

במדרש כתוב ששבעה דברים נבראו לפני בריאת העולם. אחד מהם הוא הגהנם. בתורה כתוב שכל העולם לפני חטא אדם הראשון היה "טוב מאד." אם כל העולם היה טוב מאד עם בריאת העולם, על אחת כמה וכמה שהיה טוב מאד לפני בריאת העולם. הגהנם, שהוא כח של ה' לתקן חטא, הוא גם טוב. זה חלק מהבנת שלושת הדברים שנקנים על ידי יסורים: ארץ ישראל, תורה ועולם הבא.

מושג זה גם בא לידי ביטוי בגמטריה של גהינם, 108, שהיא גם הגמטריה של "גם זו לטובה."

יש גהינם של אש לתקון גלוי שלילי של יסוד האש - ההתלהבות לדברים לא ראויים. יש גם גהינם של שלג לתקון הגלוי שלילי של קור - העצלות.

בחסידות אנחנו לומדים שהגהינם הישן (כמבואר בספרים) נשרף. עכשיו הגהינם הוא גן העדן הישן - מקום לתשובה והשמחה שבאה כתוצאה מהתשובה. גן העדן החדש הוא מעל ומעבר לכל מה שעולה על הדמיון.


מתחילים


מתקדמים


מושגים


ספורי הבעש"ט