מהות החסידות

א
מפתח החסידות

הבעש"ט זצ"ל עשה מה שעשה והוריד את הס"מ למטה, והתראה לו בדמות כלב שחור עומד על רגליו האחוריות מאחורי החלון.
ואמר לו: אתה טפה סרוחה, איך לא פחדת להביאני למטה? הייתי בסך הכל פעמים בעולם הזה - פעם אחת בחטא עץ הדעת ופעם שניה בחורבן בית ראשון. וחוץ מזה, אני עובד ועושה כל עניני באמצעות שלוחים.
והשיב לו הבעש"ט זצ"ל: אינני פוחד מאף אחד, רק מה' לבדו.
ושאל ממנו: מה אתה רוצה? והשיב לו הבעש"ט זצ"ל: אני רוצה ממך את מפתח החסידות.

לקוטי סיפורים ב'

מצאנו שהבעש"ט עומד בנסיונות הס"מ ללא פחד, וכאן מתגלה שהבעש"ט אף יוזם מאבק בס"מ עצמו, בשביל מפתח החסידות - בו תלויה הגאולה - בהכרה שאינו רשות נפרדת מה' ואין לפחד ממנו.
הכלב השחור המתגלה לבעש"ט ירד לעולם פעמיים, ולדעתו עליו לרדת לעולם שלש פעמים בלבד, בראש-תוך-סוף של העולם: חטא עץ הדעת (בו רכב על הנחש המסית) - ראש קיום האנושות; חורבן בית ראשון (בו התלבש בנבוכדנצר שנקרא אריה) - 'תוך' הקיום האנושי; הגאולה השלמה - כשיתבטל ויעלם. הבעש"ט 'חידש' ירידה נוספת ו'השלים' ארבע ירידות - כנגד ארבע אותיות שם הוי' ב"ה (חטא עץ הדעת פגם במוחין דאבא, י שבשם; חורבן הבית פגם במוחין דאמא שבמקדש, ה עילאה שבשם; החסידות היא תיקון המידות, ו שבשם; לע"ל ירד הס"מ למסור את המלכות לקדושה, ה תתאה שבשם). הירידה המחודשת מקבילה ל-ו (המחודשת בשם הוי') - ממנה שאב הבעש"ט כח לתיקון המידות השבורות (המקבילות ל-ו שבשם) מקור הרע שבעולם. תיקון השבירה הוא החסידות, שאת המפתח שלה בקש הבעש"ט.
מספר הסיפור מפרש שמפתח החסידות הוא נשמת אדמו"ר הזקן (שנולד, כבעש"ט, ב-ח"י אלול - יום ראשית שבירת המידות, המכוון כנגד "בלע בן בעור" ובו יש להוציא את 'בלעו' של הס"מ מפיו, וד"ל). במ"א מדובר אודות שם קדוש בו תלויה הגאולה. בפשטות, "מפתח החסידות" הוא השם הקדוש בו תלויה הגאולה (כידוע שהבעש"ט רשם את שמו בקמיעות, ללמד ששם הצדיק הוא 'שם קדוש'). באם מדובר בשם קדוש כפשוטו, זהו שם אהוה (הנסתר בתורה) - שם הטוב (על שמו נקרא בעל-שם-טוב). "א ת ה שמים ו את ה ארץ" מתאר את נשיאת ההפכים לה זכה הבעש"ט, להיות "אין וועלט" ו"אויס וועלט" ("בתוך העולם" ו"מחוץ לעולם") באותו הזמן. השם מכוון כנגד ה החסדים שבדעת - 'מפתח' המידות - בה לימד אדמו"ר הזקן להשתמש לשם תיקון המידות בכח השכל.
הופעת הס"מ ככלב רומזת לפסוק "הצילה... מיד כלב יחידתי" -הכלב תופס ביחידה, הדרגה הגבוהה שבנפש, ממנה כח מסירות הנפש והנחישות שלא להסתפק בדבר פחות מן הגאולה השלמה. הבעש"ט מלמד כי גם לשם פדיון הכח הנפשי הזה יש לפעול במסירות נפש וללא כל פחד שאיננו מן ה' - בזכות כחות אלו נפדה מהס"מ המפתח להבאת הגאולה השלמה.


מתחילים


מתקדמים


מושגים


ספורי הבעש"ט