הבעש"ט ואליהו הנביא

ב
אליהו הנביא חסיד של הבעש"ט

כ"ק מורנו הרב המגיד ממעזריטש אמר כי צריך להאמין על הבעש"ט שלשה דברים:
א. שאליהו הנביא לא זז מתוך ד' אמותיו.
ב. שהיה עומד לפניו כעבדא קמיה מרא.
ג. ושהיה הולך בשליחות אשר שלח אותו.

"רשימות דברים א' " עמ' ב' קטע ה'

ניתן ללמוד מאליהו הנביא כיצד להיות חסיד של רבי. יש כאן שלושה שלבים שצריך לעבור חסיד בהתקרבות לרבי.
בתחילת ההתקרבות אסור לחסיד לצאת מד' אמותיו של הרבי. עליו להיות נוכח כמה שיותר במחיצת הרבי. לאחר מכן עליו להיות כעבד לפני רבו, שבעצם עמידתו אומר "הנני". לבסוף כאשר הרבי רואה שהוא אמיתי ברצונו להיות עבדו, הוא נותן לו שליחות.
במושגי הקבלה הדבר מקביל לעיבור- יניקה - מוחין. השהיה אצל הרבי היא בבחינת עיבור. בהמצאות אצל הרבי יש הכנעה, שהיא יסוד היסודות של ההתקרבות, וגם מבחן של אהבה כלפי הרבי.
המצאות החסיד זקוף כעבד לפני אדונו זו בחינת יניקה שכבר נובעת. יש לעמוד זקוף כאשר שומעים מאמר מפי הרבי. כאשר הולך החסיד בשליחות רבו זו כבר גדלות מוחין. עיקר גדלות המוחין היא כאשר האדם נשלח, כשנותנים לו לפעול בעצמו. החסיד הופך למשפיע ול'יד' של המשלח משום ש"שלוחו של אדם כמותו"(חגיגה י,ב) ממש.
עיקר השליחות היא להפיץ את תורתו. קבלת תורה היא עדיין יניקה, אבל הפצתה זהו כבר מוחין.
הדבר מקביל גם להתבגרות הילד. בשלב ראשון התינוק נמצא בד' אמות של אמו בבית. בשלב שני הילד עוזר בבית כמו עבד לפני אדונו. ובשלב האחרון הילד יוצא מהבית והופך להיות עצמאי.


מתחילים


מתקדמים


מושגים


ספורי הבעש"ט