עבודת החסידות

יח
להדליק לבעש"ט את מקטרתו

ה"תולדות" היה רגיל לבוא מזמן לזמן אל הבעש"ט , לעשות עבורו איזה שירות ולחזור לביתו.
פעם חש ה"תולדות" חלישות בחידושי תורה. עבר זמן מסוים והלימוד היה בפשיטות בלי חידושים, וה"תולדות" הלך למזיבוז. הוא הגיע כשהבעש"ט היה לפני התפילה. הביא ה"תולדות" לבעש"ט גחלת למקטרתו ואמר לו הבעש"ט: "עבור שירות זה יאיר לך אש אלקי בחידושי תורה".

אוצר סיפורי חב"ד א עמ' 405

רוחניות התלמיד מקבלת מגשמיות הרב
"שירות" הוא לשון שימוש. כתוב כי "גדולה שימושה של תורה יותר מלימודה" (ברכות ז, ב.) . למדים זאת מאלישע ששימש את אליהו הנביא - "אלישע בן שפט אשר יצק מים על ידי אליהו" (מלכים ב, ג , יא.) - למד תורה לא כתוב אלא יצק מים. מכאן למדים ששימוש תלמיד חכם גדול מלימוד תורתו. כך עשה בעל ה"תולדות" שהלך דרך ארוכה למז'יבוז' לשמש את הבעש"ט וחזר לביתו. יש קשר פשוט בין השימוש לגמולו. כשם שבעל ה"תולדות" הדליק לבעש"ט את אש המקטרת, כך תדלק אצלו ה'אש' בחידושי תורה. "אש אלקי בחידושי תורה" אלה חידושים של פנימיות התורה. צד הנגלה של התורה נמשל למים ודוקא החסידות- רזין דאורייתא- נקראת אש. (ב"יום-יום" מופיע שפנימיות התורה היא אש) .
בגלל תכונת האש של פנימיות התורה יש לבריות חשש ממנה. לכן יש ללכת בדרכים כדי להביא את אש הפנימיות לכולם ולהראות שאינה שורפת ואדרבא היא נעימה עד מאד.
בעל ה"תולדות" עושה מבצע שימוש בגשמיות והבעש"ט מחזיר לו את אותו הדבר ברוחניות. מה גבוה יותר? פשוט שעישון המקטרת של הבעש"ט גבוה יותר מחידושי התורה של בעל ה"תולדות" ולכן הוא יכול לברכו. בעל ה"תולדות" הביא את האש וחידושי התורה שיזכה להם הם השתלשלות הפסולת של האש.
כתוב "סמכוני באשישות" (שיר השירים ב, ה.) ודורשים (עירובין סג, א.) כי "אף על פי שהאש יורדת מן השמים בבית המקדש, כך יש מצוה להביא מן ההדיוט". האש מן ההדיוט היא שלימות האש מן השמים.
המקטרת של הבעש"ט היא מלשון "קטירא"- קשר. רשב"י אמר בעת הסתלקותו "בחד קטירא אתקטרנא ביה אחידא ביה להיטא" ("בקשר אחד הייתי קשור- בו הייתי אחוז ובו הייתי להוט") . זהו הקשר של הדביקות באלקות הגבוה יותר מלימוד התורה. האדמו"ר הזקן אמר שדבקות והתפשטות הגשמיות נעלים יותר מלימוד התורה. כך מסבירים את העובדה שהחסידים הראשונים היו שוהים תשע שעות לפני התפילה ולא נחשב להם הדבר כביטול תורה, אלא להפך- זהו קיומה.
מתוך הלהט של הבעש"ט יוצאים ניצוצי התורה של בעל ה"תולדות". כל הקדמה של בעל ה"תולדות" היא אש תולדה של הבעש"ט. אש התורה שלו היא תולדת אש המקטרת של הבעש"ט.


מתחילים


מתקדמים


מושגים


ספורי הבעש"ט