הבעש"ט ואליהו הנביא

ז
הבעש"ט משחרר את אליהו הנביא

בזמן הבעש"ט היה יהודי אחד שדרכו היתה להשכים ולהתפלל ותיקין. כשהיה בא בהשכמה לבית הכנסת היה פוגש איש זקן, שהיה אומר לו "בוקר טוב". אחרי שהיה יושב לידו זמן מסוים היה הולך. כך היה זמן רב, שזכה לגילוי אליהו זכור לטוב מבלי שידע מיהו הזקן.
לימים נגנבו ספרים בבית הכנסת וסגרו את בית הכנסת בבוקר, ולא היה ביכולתו להתפלל ותיקין, וממילא לא ראה יותר את הזקן הנ"ל.
לאחר זמן שוב פתחו את בית הכנסת בבוקר והאיש הנ"ל בא להתפלל ותיקין כמנהגו מקדם. והנה בא אליו הזקן ואמר לו "שלום עליכם" כלפנים. ליהודי הנ"ל חלפה מחשבה שזקן זה הוא הגונב את הספרים, שהרי מעת שהוא חדל לבוא אליו לא גנבו יותר ועכשיו ודאי הוא בא שוב לגנוב. ותפס בו בחוזקה על מנת למוסרו כגונב ספרים. הזקן לא יכל להשתחרר מידו, והנ"ל לא זכה לגילוי שידע שזהו אליהו זכור לטוב. והרגיש בכך הבעש"ט ובא אליו בקפיצת הדרך ואמר לו שיעזוב את הזקן, כי הוא מכירו שאינו גונב ספרים. אותו יהודי עזבו ופרח לו איש האמת.

סיפורי מרן הרמ"ח עמ' כג' קטע יב'

המתקת תפילת ותיקין
יש כאן הוראה שאין לחשוד במישהו על פי הוכחות נסיבתיות, זו דעת התורה.
אמרנו לעיל שכל יהודי צריך להאמין בשלושה דברים לגבי הבעש"ט ואחד מהם הוא כי אליהו הנביא היה יוצא בשליחותו של הבעש"ט. יש לומר שהזקן, שהוא אליהו הנביא, בא לאותו איש בשליחות הבעש"ט ולכן הבעש"ט בעצמו בא כדי להצילו. מטרת השליחות היתה לעשות תיקון באותו יהודי. הפנימיות של הסיפור היא שהבעש"ט בא באמצעות אליהו הנביא לתקן את גאוותו של היהודי המתפלל. כך זהו סיפור בעש"ט אופייני.
למעשה גם אליהו הנביא וגם הגנב באים לתקן את אותו יהודי. התיקון הראשון הוא ביטול המנין. מן השמים פועלים שהגנב יגרום לביטול המנין ובכך מורים ליהודי שתפילתו אינה מקובלת. הזקן, כלומר אליהו הנביא, מנסה בדרך טובה על ידי אמירת "בוקר טוב" להמתיק ממנו את הדין. מתפללי ותיקין הם אנשי דין הנוטים להקפדה. אם היה מדובר בסיפור חבד"י, שלימותו היתה בכך שאותו יהודי התקרב לבעש"ט וחדל להקפיד.
מפליא שאדם שזכה לגילוי אליהו ממושך, קולטו אף לאחר הפסקה בהתגלות, כגנב. יש לומר כי יש לאותו מתפלל בעיה גם עם האמונה באליהו הנביא ובכלל במשיח, אחרת לא היה טועה טעות כה חמורה.
ניתן מאידך ללמוד שאפשר 'לתפוס' גם למעליותא את אליהו הנביא, מבשר הגאולה, ולא לתת לו לפרוח בטרם יביא את המשיח.
יש בסיפור מסר סמוי לכל אחד שבכל יום בראשיתו מתגלה לו אליהו הנביא והוא מתעלם ממנו ועוד רואה בו 'גונב ספרים' כלומר גונב דעת, במקום להבין שהוא איש האמת.


מתחילים


מתקדמים


מושגים


ספורי הבעש"ט