הבעש"ט ואליהו הנביא

ח
אליהו הנביא מתגלה כבחור משונה

ר' גרשון מקיטוב, גיסו של הבעש"ט, בקש ממנו שיתגלה אליו אליהו הנביא זכור לטוב. פעם בא איזה בחור ואכל וישן אצלו משך זמן. היתה לבחור צורה משונה שלא מצאה חן בעיני רבי גרשון.
לימים בקש שוב ר' גרשון מהבעש"ט לגילוי אליהו. ואמר לו הבעש"ט: הרי כבר זכית לגילוי אליהו על ידי בחור משונה זה! וסיים הבעש"ט בכך שאליהו הנביא מתגלה לכל אחד ואחד לפי שוויו.

(סיפורי מרן הרמ"ח עמ' כח' קטע כה')

גילוי אליהו- השתקפות התת מודע
מדוע אנשים רוצים לראות את אליהו הנביא, הרי ידוע אצל הבעש"ט שגילוי היחידה שבנפש של האדם בעצמו גבוה לאין ערוך מגילוי אליהו? מה ההבדל ביניהם?
לפי הוורט בסיום הסיפור נראה כי גילוי אליהו הוא לראות את השתקפות נפש האדם בראי. גילוי אליהו הוא למעשה גילוי של רובד מסוים של התת מודע.
במדע הנפש כיום יש שיטה הקובעת שכל התת מודע הוא ה'בת זוג' של המודע. יש שיטות בפסיכולוגיה האומרות שהאדם הוא זכר והתת מודע שלו נקבה, ולהפך. לפיכך מובן שאליהו הנביא הוא בחינה משלימה של האדם שהוא אינו מודע לה, כמו בת זוג. חז"ל אומרים שאדם זוכה לזיווגו לפי מעשיו ולפי ערכו. גילוי אליהו הוא כמו הזיווג שהאדם זוכה לו לפי ערכו.
לעומת זאת היחידה שבנפש היא מקום שלם. היחידה כוללת את שני בני הזוג יחד ולא רק את צד אחד חסר. זה ההבדל בין גילוי אליהו לגילוי היחידה שבנפש. גילוי אליהו הוא הזיווג הנעלם של האדם וגילוי היחידה הוא השורש המשותף של הבחינה הגלויה והבחינה הנעלמת גם יחד. היחידה שבנפש היא שלימות האדם.
כאשר הצדיקים מבקשים גילוי אליהו יש לכך תכלית בעבודת ה'. אין זו סקרנות גרידא או רצון לחוויה קדושה. גילוי אליהו עוזר לאדם להכיר את עצמו באופן פנימי. זהו מעין חשבון נפש שעורך האדם לפני קריאת שמע שעל המיטה. על האדם להכיר את כל מה שנמצא בו - את הטוב והרע, את הגלוי והנסתר.
לעתים, כמו בסיפור זה, נדמה לאדם שהוא ראוי לגילוי אליהו נפלא ביותר, אך ההבטה בראי נותנת לו תמונה אחרת המכוונת לתיקונו.


מתחילים


מתקדמים


מושגים


ספורי הבעש"ט