ג

תכשיטי הכהן הגדול

ההתפתחות שהוסברה עד כה רמוזה ב'תכשיטים' שהם חלק מ-ח הבגדים שלובש הכהן הגדול - הנשמה הכללית הכוללת את כל נשמות ישראל, מי שבו מאיר ה"צלם אלהים" בשלמות (תוך גילוי כיצד כל תופעות העולם - הכלולות ב"עולם קטן", באדם - הן שיקוף של "צלם אלהים" האחד והשלם):

האחדות הפשוטה רמוזה בציץ שנמצא על מצח הכהן הגדול (המצח החלק, שלמעלה מכל חלוקת הפרטים בפני האדם) - הציץ עליו רשום "קדש [בסוד 'קדש - מלה בגרמיה'] להוי'".

החן הסימטרי רמוז בשתי אבני השהם הנמצאות על כתפי הכהן הגדול (שני הצדדים המבטאים את הסימטריה הכללית באדם ובעולם בין הימין והשמאל, ואף ממחישים כיצד רק צירוף הימין והשמאל יחד ישקף בשלמות את הראש האחד, את נקודת השרש ממנה מאירים שני הקוים).

גם המבנה ה'משולש' וגם המבנה ה'מרובע' רמוזים בחשן המשפט שעל לב הכהן הגדול. בחשן ישנם ארבעה טורי אבן, שבכל אחד מהם יש שלש אבנים. הסדר המאוזן - השייך לתיקון מדות הלב עצמו - מכוון להכנעה-הבדלה-המתקה (- שלש דרכים להישיר מבט, במישור אחד, אל אותה מציאות). הסדר המאונך - המבטא את ההשתלשלות והירידה אל המציאות - מקביל לאותיות שם הוי' ב"ה, ההשתלשלות המהוה את המציאות התחתונה.

חזרה לתחילת המאמר


מתחילים


מתקדמים


מושגים


ספורי הבעש"ט