preload
בס"ד
ינו 06

בס"ד

שיעור בענייני שלום בית – לאברכים של ישיבת דעת – יום ד' פ' שמות תש"ע

אברך בעל תשובה! התחתנת? אשתך בהריון? עצור, תשמע לשיעור!

שיעור של הרב מ.מ. גלוכובסקי לאברכים של הישיבה לבעלי תשובה "דעת" (רחובות)

http://jewish-education.info/uploads/rav_gluchovsky/shalom_bayt/5770/2010-01-06%20isha-beherayon.flv

חלק מהתמליל

מכיון שאנחנו נמצאים בפרשת שפרה ופועה, יולדות, בזכות נשים צדקניות נגאלו אבותינו ממצרים, והיו לידות, על אף שהי' גזירה של פרעה, כל הבן הילוד היארה תשליכוהו, וכל הבת תחיון –רציתי לנגוע בעניין של יולדות – קצת לפני, קצת באמצע, וקצת אחרי. וג"כ הצד ההלכתי של העניין.

קודם כל, אנחנו דיברנו על זה כמה וכמה פעמים, אבל אני חוזר על זה עוד פעם – כשהאנשים מתחתנים, יש להם את הSHOCK הראשון מזה שהאישה זה לא בדיוק חברותא, זה משהו אחר, זה שונה, כמו שדיברנו על זה בשיעורים הקודמים, שהשוני בין בעל לאישה, בין גבר לאישה – זה שוני לא רק של שני אנשים שונים, כמו שחז"ל אומרים "כשם שאין פרצופיהם דומות – כך אין דעותיהם שוות", אלא זה גם כן אישה, שיש לה אופי אחר לגמרי מגבר, ובהלכה אנחנו רואים את זה – דיברנו על זה, שבחג אצלנו כתוב "אין שמחה אלא בבשר, אין שמחה אלא ביין, ובאישה כתוב, שאתה צריך לקנות לה לכבוד החג תכשיטים, בגדים, זה מה שמשמח את אותה, כתוב שאישה דמעתה מצוי'ה, ואצל גבר אין דמעות מצויות, ולכן אדם צריך להזהר לא להונות את אשתו, לא לצער אותה, בגלל ששערי דמעות לא ננעלו, ואז זה יכול להזיק, וכו' וכו'. אז אנחנו רואים שהם שונים מאיתנו. אמנם הם משלימים אותנו, ועל זה כתוב "עזר כנגדו", וחתם סופר מביא, ש"כנגדו" זה לשון ניגוד, הניגודים שלנו – זה העזר הגדול, כי רוב גברים – קשה להם לחשוב, שהגרביים של הילד שלהם יהי' אותו צבע או משלים את הצבע שיש לחולצה שלו, אבל נשים – אין להם בעי'ה, זה הולך אוטומטי, שהגרב יהי' בסגנון צבע כזה, הם שמים לב לכל הפיצ'יווקעס, לכן זה בטוח, שדבר הראשון שהתחתננו – אז פתאום אנחנו מגלים שאנחנו התחתננו עם אישה שהיא שונה לגמרי מעולם הגברי. וזה לוקח זמן – להכיר בזה. אמרתי לכם פעם את הסיפור, שאישה אחת התחתנה, והם היו נשואים 4 חדשים, והיא באה אלי יום אחד, ואמרה לי – בעלי לא אוהב אותי! שאלתי: איך את יודעת כל כך מהר? את יכולה לתת לי כמה דוגמאות? אז היא אמרה לי דוגמה פשוטה: אני עושה "אפצ'י" והוא לא אומר לי "לבריות"! "אפצ'י ואין "לבריות"! אז אמרתי לה: עד כדי כך? באמת? אין "לבריות" לאפצ'י? – "כן, אני אומרת לך, זה משהו! כאילו שיש קיר בבית!" אז אני קראתי לבעלה ואמרתי לו: תגיד לי, אצלך בבית, כשמישהו עושה אפצ'י אז  כולם אומרים "לבריות"? – לא. אולי. אני לא יודע. זה לא מנהגנו. ואצלך בבית – כולם אומרים כשיש אפצ'י…? בטח!  אז אני אמרתי לו: תבין, אצל אשתך ה"לבריות" – זה ביטוי של איכפתיות, של אהבה, ואתה מהיום והלאה, כשיש "אפצ'י" – "לבריות"! תן לה להרגיש טוב!

אז לאט לאט אתה מתחיל להבין, שעד היום הזה לא הי' לי כזה חברותא, שאם לא אמרתי לו אפצי הוא אומר "אתה לא אוהב אותי". פתאום התחתנתי עם מישהי, ואחרי ארבע חדשים, בגלל שלא אמרתי לבריות – אז זה אהבה, זה סגנון דיבור אחר… זה דבר ראשון.

אבל מה שקורה אחר כך – פתאום האישה נכנסת להריון. אנחנו דיברנו על זה כמה פעמים, שיש תקופות שונות בחיים – היא נכנסת להריון, ופתאום זה לא אותה אישה שהתחתנתי אתה. עכשו זה עוד יותר. יש פתאום כל מיני תופעות: היא עייפה כל הזמן, היא לא מסוגלת לקום מהמטה, אחר כך כשאני חוזר הביתה אחרי שאני לומד בכולל או בעבודה – שום דבר לא זז בבית, היא אומרת שהיא מרגישה כמו סמרטוט. "כבוד הרב – אני לא יודע מה לעשות, אני התחתנתי עם מישהי, ולא יודע מה קרה לה – היא לא בן אדם!" היא לא מבשלת, היא מקיאה כל הזמן! אני הכרתי אברך, שהי' צריך לסגור את החדר של המטבח, עם מגבות – בחריץ שיש בדלת, כדי שהריחות – כשהי' חוזר הביתה מיום שלם – לבשל? מאן דכר שמי'ה? – הוא הי' נכנס ומחמם משהו – אז מריחות היא התחילה להקיא, אז הוא הי' צריך לכסות את הכל, כדי שהריחות לא ייכנסו משמה…ואחרי שהוא גמר לאכול – לקחת מאוורר, כדי שזה יצא החוצה מהחלון… מה קרה פה? עם מי התחתנתי?

אז מה אנחנו אומרים לו? – תשמע, אשתך היא כבר לא בן אדם כמו שהיא היתה, היא כבר בן אדם וחצי. יש לה עוד מישהו בפנים שמה, עם הורמונים, עם שינויים בגוף, וזה מביא לידי הקאות, וזה מביא לידי בחילות, וזה מביא לידי עייפות, וזה מביא לידי חוסר חשק לשום דבר. ולא רק זה – אני אגלה לכם סוד – יכול להיות שהיא תתחיל להקיא ממך! מהריח של הגוף שלך – אתה רק תתקרב – היא תקיא גם כן! בגלל שיש בחילות מהבעל גם כן! זה גם קורה הרבה. ואז פתאום – אין חיים נורמליים! מה קרה פה?

– כך זה סדר החיים, חבר'ה! התחתנת, אשתך בהריון, תכיר את האנטומי'ה של העניינים, תכיר מה זה הורמונים, כמה זה משנה את הגוף… אתה רוצה ילד? – אז זה חלק מהתהליך של החיים! אתה רוצה את העוגה וגם לאכול אותה? – אי אפשר לתפוס את החבל משני הקצוות. יהי' ילד…

אחר כך – אנחנו מתקדמים לשלבים המתקדמים לכיוון לידה – קודם כל, שאנחנו נבין, שאשתך בהריון – יש מישהו בפנים שמה, שכל היום רוקד, בועט, נותן מכות – היא מסתובבת כל היום עם מישהו בפנים! אחר כך, כשהיא מתקרבת לזמן הלידה – היא לחוצה! למה היא לחוצה? – כי היא יודעת, שעוד מעט היא צריכה לעבור את התהליך של הלידה! ככל שזה מתקרב – יש פחד! בכל זאת זה פחד! רוב נשים לא יולדות בבית.לפעמים זה קורה, אבל רוב נשים לא יולדות בבית. למה? שרוצים להיות במקום, שאם קורה משהו…

אז לפעמים אתה פוגש את אשתך כשהיא לחוצה. ואתה לא מבין מה קורה פה. היא חושבת על הלידה כבר!

הוסף תגובה