העליה להר הבית ושמירת המקדש בזמן הזה

א. המלך דוד, נעים זמירות ישראל, אמר: "לב טהור ברא לי אלהים ורוח נכון חדש בקרבי". טהרת הלב היא השאיפה המתמדת של הלב לעלות בקדש. בגדרי "מקום" של עולמנו שאיפה זו באה לידי בטוי ברצון העז לעלות מחו"ל אל ארץ הקדש, מארץ הקדש אל עיר הקדש, מעיר הקדש אל הר הקדש ומהר הקדש אל בית המקדש.

ב. על פי הסוד, ארבע עליות אלו מכוונות כנגד ארבע אותיות שם הוי' ב"ה מלמטה למעלה: שתי העליות הראשונות, אל ארץ הקדש ואל עיר הקדש, שכנגד אות ה תתאה ואות ו של שם הוי', הינן בסוד "והנגלות לנו ולבנינו" - על כל ישראל לקיימן בפועל בכל עת. ואילו שתי העליות האחרונות, אל הר הקדש ואל בית המקדש, שכנגד אות ה עילאה ואות י שבשם, הינן בסוד "הנסתרות להוי' אלהינו" - אין הדבר תלוי אלא באתערותא דלעילא מאת הוי' אלקינו, ברוח היוצאת ממרום, מהמקום הנסתר ביותר - "בתי גוואי" - עליו נאמר "במסתרים תבכה נפשי מפני גוה" (וכפירוש חז"ל וד"ל).

ג. בזמן הזה יש להעמיק בסוגיות הדנות בכל הקשור לבנין המקדש והעבודה בו ועד "לאסוקי שמעתא אליבא דהלכתא" בהלכה ברורה. שהרי הנסתרות הן כנגד עצם המוחין, חכמה ובינה, אותיות י-ה שבשם, וראשית כל עלינו להשתדל לתקן את עצם המוחין שבנו (תיקון השקפת עולמנו, שתהא השקפה זכה וברורה, על דרך השקפת ה' ממרום - "דעת עליון") על ידי ההעמקה בהלכות המקדש - "משפט הארמון" - וכן ההעמקה ברזין דאורייתא בכלל, כדי שנזכה לקיום "הנסתרות להוי' אלהינו" בפועל ממש.

ד. כל עוד ש"אנו לי-ה ועינינו לי-ה" (י-ה, "הנסתרות להוי' אלהינו" כנ"ל) עלינו לשמור על הר הבית ועל מקום מקדשנו כמי ששומר על בבת עינו. מכאן לחידוש מצות שמירת המקדש בזמן הזה, כאתערותא דלתתא לעורר ממרום את האתערותא דלעילא הנ"ל (וכהתחלת התארגנות של "צבאות ה'", צבא שישרת את המלך הצדיק שיקום במהרה).

ה. ברור הדבר, וכך אמר הרבי מליובאוויטש כמה וכמה פעמים, שגם היום ישנם מקומות בהר הבית אליהם מותר לעלות בטהרה. הרבי רצה מאד שיוכרע - על ידי רבנים ידועי שם, גדולי הפוסקים שבדור - מהם התחומים המדויקים על הר הבית אליהם מותר לעלות, ושהעליה תתקיים בפועל בשמחה רבה (וכמו שאמר פעם בנוגע לשמחת בית השואבה על הר הבית) על פי תנאי ההלכה ביחס לטהרה וכו' שיפסקו על ידי הרבנים.

ו. לדאבוננו, עינינו רואות שללא התעוררות רוח ממרום אין הרבנים בעצמם מוכנים להיכנס לעובי הקורה ולפסוק הלכה ברורה בנידון. על זה גופא נאמר "במסתרים תבכה נפשי מפני גוה". אך עלינו להבין מתופעה זו גופא דבר מתוך דבר. עד שלא נזכה ל"כבוד מלכים חקור דבר" לא נזכה להתגלות של "כבוד אלהים הסתר דבר":

ז. לפי המציאות של ימינו לא תקום סנהדרין טרם יעמוד מלך. העמדת מלך ישראל, מלך צדיק וחסיד, תלויה ברצון העם, באתערותא דלתתא. בכל דור יש משיח שמחכה (במודע או שלא במודע) להתגלות. שלש מצוות הציבור חייבות להתקיים לפי סדרן: העמדת מלך, הכרתת זרעו של עמלק, בנין בית הבחירה.

ח. בדורנו, גם טהרת הר הבית מכל טומאה ושיקוץ הנמצאים בו והאפשרות של כל יהודי לעלות אליו בטהרה תבואנה רק לאחר העמדת מלך. כעת טובי עמנו, המצפים לישועת עם ישראל באמת ומנסים בכל יכולתם להחיש את הגאולה, עוסקים, בין היתר, בסוגית העליה להר הבית הלכה למעשה. אליהם במיוחד אנו פונים בקריאה זו להשכיל היטב ולהפנות את עיקר מרצם לנושא הבוער והאקטואלי ביותר - מצות העמדת מלך.






ארץ ישראל


להביא
   לימות המשיח


בית המקדש


הציונות
   במהלך הגאולה


אקטואליה