עצות משיחיות

(מתוך הספר יין משמח)

המלה "עצות" מופיעה פעם אחת בתורה, פעם אחת בנביאים ופעם אחת בכתובים.
בתורה, בפסוק "כי גוי אובד עצות המה ואין בהם תבונה" העצות הן עצות התורה הטובות - תריג המצוות אותן מכנה הזהר "תריג עיטין".
על חוסר קיום המצוות נאמר "כי גוי אובד עצות המה", ומתוך כך נופלים ליגון הגלות המרה אודותיה מדבר הפסוק בכתובים - "עד אנה אשית עצות בנפשי יגון בלבבי יומם" (בחז"ל ובמפרשים מובא שפרק זה - פרק יג בתהילים - נאמר בשם כל ישראל על צער הגלות, ונאמר בו ד פעמים "עד אנה" כנגד ד הגלויות). מתוך יגון הגלות מחפשים עצות טובות - את עצות-מצוות התורה - כדי להיפטר מיגון זה.

לעומת עצות התורה, המתיישבות גם בשכל אנושי - עד ש"היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים" (ועל כן בנטישתם ח"ו נאמר "ואין בהם תבונה") - הפסוק בנביאים 'מדלג' לסוג אחר לחלוטין של עצות. הפסוק "עצות מרחוק אמונה אומן" מדבר במלך המשיח, המכונה "פלא יועץ", ומתאר את עצותיו המשיחיות. עצות המשיח - כעניינו של המשיח עצמו - מתאפיינות בפלא נשיאת ההפכים, ולכן הן "עצות מרחוק", עצות ששורשן נעוץ במקיף הרחוק של הנפש, כוח האמונה נושא ההפכים.

מחד, כדי לקבל "עצות מרחוק" - ממקום נישא ומרוחק מתפיסת השכל האנושי והתורני - נדרש האדם לבטל את דעתו והשגתו. אך לאידך, ה"עצות מרחוק" קשורות לנשמות ישראל ו'תופסות' את האדם בצורה עמוקה מאוד - לעומת העצות התורניות, הנתפסות כמגיעות אל האדם מלמעלה (ככל דבר שכלי, שעל אף התיישבותו במוח האדם נתפס לו כבא מבחוץ), לגבי ה"עצות מרחוק" חש היהודי כי הן צומחות מעומק נשמתו, מעומק אמונת ישראל. אכן, ה"עצות מרחוק" הן שרש העם בעצמות המלך, ועליהן נאמר "אין מלך [המשיח] בלא עם". גם בברית הנישואין בין חתן וכלה מתגלה המקיף הרחוק ונושא ההפכים של בני הזוג על מנת לשאת ולחבר את אופיים ההפוך, ועל החתן והכלה להשתמש במקיף רחוק זה כמקור "עצות מרחוק" להנהגתם במשך כל ימי חייהם.


 הבית היהודי


 תפילות וברכות


 זוגיות


 חינוך