ראש ומקור כל ברכה אחד הנושאים העמוקים בהלכות ברכות הוא העליה והירידה של מאכלים שונים ב'סולם הברכות', והקדימויות שבסדר הברכות. ברכה היא המשכת אור אלקי למציאות, שדרגתו והמקום אליו הוא נמשך משתנים לפי שינויי המציאות.ברוך הוא ראשי תיבות הביטוי ראש ומקור כל ברכה הרומז לכתר העליון. הכתר הוא מקור ההמשכה הכללית, והברכות המתפרטות והשונות מוליכות ברכה זו לרמות שונות של המציאות. ניתן לצייר את סולם הברכות כנמשך ומתפרט מן הברכה הכללית שבכתר. על פי עקרון זה מתיישבים נושאים שונים בהלכות ברכות. נתווה אחת מן האפשריות להבין את סולם הברכות וההמשכות.
ברכת "שהכל" ה'פרטית' מכוונת לכתר - ה"כליל", וממנו נמשך קו הימין; לקו השמאלי מקבילות ברכות מפורטות של העולה וצומח מן האדמה (כתכונת קו שמאל, קו העבודה העולה מלמטה למעלה); בקו האמצעי מוצרים שעובדו על ידי האדם: הגפן מקבילה ב-ז המינים לתפארת (ואמרו חז"ל "אין אומרים שירה אלא על היין" - עיקר המוזיקה מתחילה מקצב של "שיר משולש" דווקא); המזונות קשורים ליסוד (שקלקולו בזנות); והפת שמן הארץ מקבילה למלכות (וכן המלכות דלעו"ז מכונה פת), ועליה עיקר קביעות סעודה. ושתי כוונות העולות מן המבנה: הקידוש על היין ובציעת הפת בליל שבת הוא יחוד חתן וכלה, תפארת ומלכות (וכיסוי החלה הוא ככיסוי פני הכלה); מנהג חסידים לומר לחיים על משקה שברכתו "שהכל" ולאכול "מזונות" הוא בסוד 'תיקון הכללי' - המשכה מן הכתר ליסוד, וד"ל. (מתוך שיעור במשניות, ברכות פ"ו מ"א, א' אלול ה'תשנ"ט) |
הבית היהודי תפילות וברכות זוגיות חינוך |