preload
בס"ד
אוק 27

שיעור בענייני שלום בית ומשפחה היהודית מאת הרב מ.מ. גלוכובסקי

ד' פ' חיי שרה, ח"י חשון תשע"א

http://jewish-education.info/uploads/rav_gluchovsky/5771/02/18/5771-02-18.flv

אני רוצה להקריא מכתב מהרבי, בקשר לנקודה על מה שצריך לעמוד. מישהו שאל את הרבי, שיש לו בעי'ה בבריאות – ריח הפה. הרבי כותב לו חזרה: ידוע, שע"פ תורתנו הקדושה, כל דבר בגוף הצריך תיקון צריך לעשות הן ברוחניות והן בגשמיות. וברוחניות צריך להוסיף בענינים התלויים בפה – להזהר מלה"ר, כשרות אוכלין ומשקין וכו', והן בהצד ועשה טוב – להרבות באותיות התורה והתפילה, ודברי התעוררות גם לזולתו, וחיזוק ביהדות בתומ"צ. וככל שידייק ויוסיף בזה  – תתקדם הטבת מצב בריאותו גם בגשמיות. וישאל חוות דעת רופא מומחה, לסדר לו סדר באכו"ש, תרופות מתאימות, כי י"ל לומר שזה תלוי באופן עבודת איברי האיכול. ובימים אלו ובפרט חודש אלול צריך לבדוק את התפילין שלו ומזוזות בדירתו, ושתמיד, מלבד ממקרים יוצאים מהכלל יהי' לבוש טלית קטן כשר וציציות בדוקות בכל יום כדין.

זה מכתב קלסי. ההסתכלות של הרבי. יש לבן אדם בעי'ה עם ריח הפה. והרבי אומר לאדם: אתה רוצה איזה תיקון בגשמיות? צריך לתקן גם ברוחניות. וזה יגרום לשינוי. והרבי אומר – דברים התלוים בפה.

מה אני רוצה להגיד?

כשאנו מדברים על בית יהודי, זה המקום שמתמזג הרוחניות עם הגשמיות. זה הגדרה הראשונה. כמו שאנו לומדים בפרשת השבוע, שים נא ידך תחת ירכי והשבע, ומסבירים שצריכים להשבע בחפצא של קדושא, והדבר היחיד שהגשמיות והרוחניות התמזגו זה הי' אות ברית, חפצא של קדושה, התמזגות בין רוחניות לגשמיות.

לאחר מ"ת ביטל גזירה ואז אפשר למזג רוחניות וגשמיות ביחד.

איפה מתמזג הרוחניות והגשמיות יום יום בחיי האדם? בביתו – שמה יש התמזגות של הרוחניות והגשמיות. שמה אלוקות מתחבר עם העולם. שמה הוא מתמזג בכל חדד לפי ענינו ותכונתו.  חדר שינה  – הלכות טהרת משפחה. מטבח – הלכות כשרות. סלון – שלחן שבת, לימוד התורה, חינוך. בית של הילדים – חינוך, סיפרי קודש, ספריות. בבית היהודי יש התמזגות בין הקב"ה לעולם. שמה הרוחניות והגשמיות מתמזגים.

במילים יותר פשוטות. יש לנו בית יהודי – אז יש  שלושה דיירים בתוך הבית. הבעל, והאשה, והקב"ה. פעם שאלו את הרבי מקוצק – איפה נמצא הקב"ה? אז הוא אמר – "הוא נמצא איפה שמכניסים אותו". בית יהודי – יש עוד דייר. הרבי פעם אמר לאיזה שהוא זוג – דיבר על טהרת משפחה. ואמר להם: כתוב "איש ואשה זכו – שכינה שרוי'ה ביניהם. אבל אם יש רק מיטה אחת – אין שתי מיטות – אז אין מקום ביניהם, להכניס את השכינה. צריך שיהי' מקום לשכינה ביניהם.

אנחנו צריכים להכניס את הדייר השלישי בתוך הבית. איך הוא נכנס? איפה שמכניסים אותו. איך מכניסים אותו? בחדר שינה יש דיני טהרת המשפחה, דיני צניעות, וזה איך שהוא נכנס לתוך החדר שינה, במטבח – הלכות כשרות, תולעים, חלה, כך מכניסים אותו. זה המטרה של הבית היהודי – איך שאלקות מתחבר לעולם.

וברגע שבן אדם מבין טוב טוב שזה הבית, וזה מטרה זה כך עניין של הבית – נכון, בבית צריכים שלחן וכסאות, כורסא, וספה, במטבח – כל הכלים כוו' אבל זה הכל רק כלי, שדרכם אנחנו מכניסים ג"כ את הקב"ה לתוך הבית. השולחן בסלון – זה בשביל כל המצות של הסלון, התנור והכיריים – זה בשביל כל המצוות שקשורים בזה. וזה הפוקוס שצריך להיות.

איפה אנחנו מאבדים קצת גובה? – זה איפה שאנחנו מאבדים את הכוון שלנו, שאנחנו לא קולטים, מה באמת אנחנו בונים פה, מה המטרה של כל הבית הזה. כשאנחנו לפעמים נכנסים לצד החיצוניות, שזה כל העניינים הגשמיים שלנו, ושוכחים על העניינים הרוחניים שבבית.

יש דברים, שהדייר השלישי, הקב"ה, לא רוצה להכנס, כמו שהרבי אמר, מיטה אחת – אין מקום להכניס אותו בפנים. אז כמו שבעשה טוב יש את כל ההלכות כדי שהוא יוכל להכנס, יש ג"כ עניינים של היפך רצון השם, עניינים שאינם שייכים לקדושה, שזה מבריח אותו מהבית, הוא לא מעוניין להשאר במקום שנעשים ענינים שהם היפך רצון ה'. והבעל והאשה הם מופקדים על איזה התמזגות יהי' בין הגשמיות לרוחניות בתוך ביתם. הם בונים את ההרמוני'ה הזו בין הגשמיות והרוחניות. הגשמיות תלוי מאד מאד בהרמה הרוחנית.

כמו שאנחנו ראינו בעניין של ריח הפה, שהרבי כותב, לחזק את כל העניינים השייכים לפה: לשון הרע, דברים בטלים, איזה אוכלים ומשקים אתם אוכלים, אותיות התורה והתפילה – אותו דבר זה ביחס ושלום בית וזוגיות. הרבה פעמים הבעיות בשלום בית וזוגיות נובעים מכך שלא שומרים דיני טהרת המשפחה בצורה מושלמת.

הוסף תגובה