92 היסודות הכמיים שבטבע

הרב זלמן פינחס הורוביץ ע"ה בספרו החשוב "אהבת תורה", ספר באופן מדויק את מספר הפעמים בהם מופיע שם המפורש, שם הוי' ב"ה, בחומש: 1820 פעמים (העולה סוד פעמים הוי' - "סוד הוי' ליראיו"). והנה, תגלית נוספת בספרו "אהבת תורה" מעוררת השתוממות גדולה: בחמשה חומשי תורה יש בדיוק 1820 מילים שונות. כלומר, מתוך כרבבת שרשים (בני 3 אותיות) תיאורטיים האפשריים בלשון הקדש, 1820 בדיוק משמשים בפועל בלשון הקדש של התורה.
כשנתבונן במנין השרשים של ה"אהבת תורה" במעשה בראשית - מ"בראשית ברא" עד "אשר ברא אלקים לעשות" - נמצא שמתוך 469 מלים בקטע זה (סוד ז פעמים זין - התכללות שבעת ימי בראשית), 92 מלים הן בעלות שרש שונה.
92 הוא גם מנין היסודות הכימיים שבטבע - היסודות מהם מורכב "מעשה בראשית". לפי זה, מתבקשת ההקבלה בין 92 המילים השונות - מ"בראשית" ועד "ויקדש" (המלה החדשה ה92-) - לבין 92 היסודות הכימיים - ממימן ועד אורניום.
ופלא נוסף: בפסוקי ששת הימים הראשונים יש 86 מילים חדשות, ובפסוקי השבת עוד 6. חלוקה זו מתבטאת בטבלה המחזורית של היסודות כחלוקה הבסיסית בין היסודות ה'חסרים' - היוצרים מולקולות ותרכובות, והיסודות ה'שלמים' - הגזים האצילים, שאינם יוצרים מולקולות ותרכובות
הפסוק הראשון בתורה "בראשית ברא אלקים... ואת הארץ", רומז אף הוא ל92- היסודות הכימיים, בהיותו מתחיל ב-ב ומסתיים ב-צ, העולים 92 (הפסוק השני מתחיל ב-ו ומסתיים ב-מ העולים 46, החצי מ92-).
[ועוד ביחס לפסוק השני: זהו הפסוק עם מספר המלים השונות (החדשות) הגדול ביותר בתורה כולה - 10 מלים חדשות, ומתוכן 8 מלים חדשות רצופות: "היתה תהו ובהו וחשך על פני תהום ורוח". פסוק זה מדבר אודות מצב הכאוס של הארץ לאחר בריאתה. מחקרים רבים הראו שהמח האנושי הממוצע מסוגל לזכור עד 6 או 7 מלים (או מספרים) שאין ביניהן קשר. בפסוק זה 'דורשת' התורה לזכור 10 מלים חדשות ובלתי מוכרות, המעוררות תחושת 'לא ידוע' ו'לא מוכר' (שמתוכן 8 רצופות, כנ"ל). הדבר מרמז על מצב של שבירה ותהו, שבו הכלי (המח) אינו יכול להכיל-לזכור את כל הפרטים.]
92 מתוך כ108- יסודות הידועים כיום הם טבעיים, בעוד שאר היסודות (הכבדים מאורניום - היסוד ה92-), מסונתזים באופן מלאכותי על-ידי האדם. והנה, המלה ה93- החדשה בתורה (המלה החדשה הראשונה לאחר מעשה בראשית) היא "תולדות" - "אלה תולדות השמים והארץ" - רמז לכך שהיסודות הבאים לאחר ה92- הטבעיים הנם 'תולדות' שלא נבראו לכתחילה במעשה בראשית.
נספור את המלים החדשות במעשה בראשית לפי חלוקת הימים: ביום ראשון 29, ביום שני 7, בשלישי 14, ברביעי 9, בחמישי 12, בששי 15 ובשבת 6. בלי שבת ישנם, כאמור, 86 מלים חדשות. הגימטריא הידועה ביותר של 86 היא שם א-להים.
בזהר מפורש ששם א-להים רומז לדברי הנביא: "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה" ("מי ברא אלה" = "ברא א-להים"). החלוקה ל-מי (50) ו-אלה (36), משתקפת במספר המלים החדשות שבימי המעשה: בימים ראשון ושני יש אלה יסודות, ומיום שלישי עד ששי מי יסודות (ובאופן אחר: מיום ראשון עד שלישי יש מי יסודות, ומרביעי עד ששיאלה יסודות).
ההקבלה בין 92 המלים החדשות במעשה בראשית ל92- היסודות הטבעיים, מאפשרת לחשוף הבנות פנימיות חדשות בתורה ובטבע:
היסוד השלישי - Lithium (Li) - מקביל למלה "אלקים". הליתיום משמש כמרפא למחלת הסכיזופרניה (=פיצול אישיות). בנפש האדם קיימת סכיזופרניה בסיסית: פיצול בין הנפש האלקית - ה"אלקים" באדם - לבין הנפש הבהמית. בחסידות מבואר שסכיזופרניה זו יכולה להופיע בצורה בריאה - כשהאדם חש את רוח האלקים המחיה אותו מפעמת בקרבו ודוחפת אותו להתנהג כאחראי על עולמו, בבחינת "אני אמרתי אלקים אתם ובני עליון כלכם". אמנם, ב"לעומת זה", מצד הסטרא אחרא, קיים חולי בו תחושת אלקים באדם לא מביאה אותו לשותפות עם הקדוש-ברוך-הוא במעשה בראשית, אלא למרידה והתרסה כלפי שמיא - כביכול להתחרות עמו יתברך, כעצת הנחש "והייתם כאלקים יודעי טוב ורע". על האדם החולה במחלה זו לקבל מה'ליתיום' האמיתי - האלקים של הקדושה, בבחינת "אני אמרתי אלקים אתם" - כדי שיוכל לתרום את חלקו בתיקון עולם במלכות ש-די מתוך אהבה ודאגה אמיתית לבריאה.





אמונה תורה ומדע


כימיה


פיזיקה


רפואה


אסטרונומיה


כלכלה