אהבת חנם בחודש תמוז החל חורבן ירושלים והמקדש. כידוע, חרב המקדש עקב שנאת חנם, ועתיד הוא להבנות בזכות אהבת חנם. מושגי האהבה בכלל, ואהבת חנם בפרט, מתבררים היטב דרך 'משקפים' של תהו-תיקון: חנם - משבר ערכים "אהבת חנם" היא תהו. המקובלים הראשונים קראו לעולם התהו "שמיטת החסד" - תקופת אהבה לכל - בעוד שבעולם התיקון (- "שמיטת הגבורה") ישנם קריטריונים לפיהם נקבעת אהבה ונשפע חסד, אין "חנם" - האהבה תובעת מחויבות מסוימת. "אהבת חנם" התוהית מועדת לשבירה. בתורה (ויקרא כ, יז) מכונה גילוי עריות "חסד", ואמר הרבי ר' בונים מפשיסחא שאדם טוב ביותר - ללא ממדי יראה ודין - הריהו נואף. בעולם התיקון מתבטאת אהבה בבנית עתיד משותף ובלידת ילדים (- "לא תהו בראה, לשבת יצרה") - אהבה המלווה בהתחייבות הדדית, ואיננה "חנם". "אהבת חנם" היא "אהבה חפשית" וזנותית. אוהבי ה' שנאו רע לעומת זאת אהבה של 'תיקון' מוגבלת, מותנית בערכים חיובים ואין היא "חנם מן המצוות". אהבה זו איננה סובלת את הרע באהבה, ועליה נאמר "אֹהבי הוי' שנאו רע" - האהבה היא לטוב ולחיים בלבד, והמות והרע שנואים. החיים מקבלים ערך מוחלט, אך האהבה המתוקנת מותירה 'בחוץ' את מי שאינו עומד בקריטריונים המחמירים - גם אם אין זו "שנאת חנם" - סיכוי לתיקון זולת שונה באמת וודאי אין כאן. 'סתם אהבה' מצומצמת, 'מתונה' ומוגבלת בכלים (- תנאים רבים ומחייבים) אין בה די אור לסחוף את כל המציאות כולה. בכל מאדך על האהבה המשיחית נאמר "בכל מאדך" (והרמז: כידוע אדם ר"ת אדם דוד משיח, כאשר המשיח בראש - משיח אדם דוד - מקויים היעוד: "הנה ישכיל עבדי ירום ונשא וגבה מאד"). אהבה זו מגיעה לכל המציאות ב"חנם", ובכל זאת מכירה היא בערכים מוחלטים. גם המות והרע (- ה"מאד", כנ"ל) זוכים באהבה מתוך השקפת ה"שמחים ביסורים", "'בכל מאדך' - בכל מדה ומדה שמודד לך" (כמסופר על צדיקים שהיו 'מזמינים' יסורים, וכתפילת רבי אשר מסטולין - "ומה שחטאתי לפניך מחוק ברחמיך הרבים - ודווקא על ידי יסורים וחלאים רעים"). ההתמודדות עם הרע צופנת בחובה תיקון ותענוג, וביחס לכלל: ההתעסקות עם הרשעים (למרות הרע המייסר שבה) סופה לקרבם לטוב - ומכאן האהבה כלפיהם. כלומר: האור מתפשט ללא תביעת 'תמורה', אך גם ללא טשטוש ערכים - הוא מצפה לסחוף הכל תחת כנפי ערכי הטוב והחיים, לכלול הכל בכלים הרבים והמפורטים המגדירים מהו טוב. |
תשרי חשון כסלו טבת שבט אדר ניסן אייר סיון תמוז אב אלול |