בע"ה, ד' סיון תשס"ג

כתב האישום של הרב גינזבורג

השבוע פורסם שפרקליטות המדינה מתכוננת להגיש כתב אישום נגד הרב יצחק גינזבורג.
בגלל התבטאותו שאין לערבים זכות להתקיים כרגע בארץ ישראל.
נראה לנו שחשוב להביא את התיחסותו של הרב לענין, התיחסות שהינה בעצם אישום נגדי.
זהו כתב אישום נגד הזנחת הממסד הקיים את הטיפול באיומים הכבדים ביותר על קיומנו פה כחברה יהודית.

האם יש לערבים זכות קיום פה, בארץ ישראל? כפי שהמצב כיום, לא. הן מצד הערבים והן מצד היהודים.
הערבים היושבים פה בארץ - משני צדדיו של הקו הירוק - אינם סתם תפזורת של בני אדם.
זוהי חברה עם "קודים מוסריים" ו"ערכים" והיררכיה של מנהיגות, המסר הנובע מכל זה שיש לנו פה עסק עם אויבים! עם כאלו הרוצים ברעתנו, התומכים ברמות שונות של תמיכה במבקשי נפשנו, והשמחים לאידנו. עם המשלים עם שכנות כזו ומקבל אותה בהבנה, זהו עם שאבד את בטחונו העצמי בחשיבות קיומו.

מכאן אנו באים להתבוננות עמוקה ויסודית יותר, להתבוננות מצדנו מדוע אסור לנו כרגע להשלים עם קיומם של הערבים. הערבים, גם בלי קשר למשטמתם ורצחנותם, חיים כאן כאומה נפרדת, והנכונות לאפשר לאומות שונות לחיות בארץ ישראל זו לצד זו פירושה התיחסות לארץ ישראל כארץ ניטרלית, כפיסת אדמה האדישה למה שקורה עליה. אבל ארץ ישראל היא באמת ארץ של יעוד, ארצם של ישראל, הארץ שראויים לשבת בה אלו שבחרו להיות עם ה' ולקיים בה את תורתו.
נתינת מקום לאחרים לצדנו עושה את תורת ישראל למין שיטה נוספת, למין סגנון עם יתרונות משלו, המתקיים לו בנחת לצדם של סגנונות אחרים. בעוד שתורת ישראל והתגייסות אליה, פירושם טוטאליות, פירושם בחירת ה' אחד בעם אחד ובתורה אחת.

הדגשנו שכעת אין מקום בארץ, אבל בהמשך יכול להיות שיהיה להם מקום כזה, וכיצד?
תורת אמת אמנם אינה ותרנית אבל היא רחבה וכוללת. ככל שישראל יחיו יותר באור ה' וככל שיומחש בפועל עד כמה החיים הללו הם האטרקטיביים ביותר, כך אפשר יהיה יותר ברצינות להציע לזרים אופציה אחרת של הצטרפות ברמות שונות.

במילים פשוטות: כאשר ברור שחיי העם היושב בציון נושאים אופי מיוחד, קיימת בהירות מה יכול להתחבר לזה ומה מזיק לזה. עם המקיים תרי"ג מצוות יכול להציע לגויים רמות שונות של הצטרפות, דרך היותם גרי תושב המקבלים עליהם את העול של ישראל יחד עם ז' מצוות הנוהגות בהם. במצב כזה יש קריטריונים ברורים את מי לדחות ואת מי לקרב, ומה אופי תשא המנהיגות המקומית הכפופה לישראל.

העולה מדברנו, שדווקא מי שדואג לכך שהאמירה היוצאת מעם ישראל תהיה אמירה רצינית, גם כוללת ורחבה, וגם לא וותרנית ולא מתאבדת, צריך לרצות לשנות את כל אופי הקיום של החברה הישראלית, וצריך להעיז להאבק בממסד הקיים. כמובן שמאבק אלים אינו יעיל, אלא מאבק משכנע. רק התגייסות של כולנו להקים פה חברה לא ניטרלית ולא סתמית, אלא חברה שהיעוד שלה הוא שיבה לברית סיני והתחדשותה, תצליח להפוך את כל הפוליטיקה - שאינה מרפה מן האזרח הקטן לרגע - מתנועה בין תגובות שונות למצבים ה"נופלים עלינו", ומבירורים אין-סופיים מהו הרע במיעוטו, ליוזמה מלאת חדוה להביא לעולם בשורה רעננה של התקשרות לבוראו.

תלמידי הרב גינזבורג



 המלחמה עם עירק

 טרור

צ.ה.ל

ארץ ישראל

תאריך עברי

עבודה עברית

סמים

אלימות

שביתות
   במשק הישראלי