preload
בס"ד
מרץ 27

מי יכול לחשוב שכתבה אמיצה שהושקעה בה חכמה רבה בהליכה בין הטיפות, תיחשב כמו כניעה ל'צד השני' – רק אדם שלא הבין את הכתבה, או בשל רמת המשכל המוגבלת שלו, או בשל התפיסות הישנות שלו שאינן נותנות לו אפשרות לקלוט כיוון חדש ומרענן שנותן תקוה כלשהי לתנועתנו ● הרב אלישיב קפלון כותב בעקבות הראיון שחולל סערה ופיטורי עורך עיתון כפר חב"דלקריאה

מערכת חב"ד אינפו

(התפרסם בחבד.אינפו 27.03.11 וירד אחרי חצי יום, כצפוי… שמרתי לעצמי את ההעתק ולא התבדתי)

הכתובת האורגינלית:

http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=60552

כא אדר-ב ה'תשע"א (27.03.2011)

ב"ה. י"ט אדר שני תשע"א

לכבוד אנשי שלומנו שי'

שלום וברכה!

רציתי להתייחס לשמועה הכואבת, על כך שהתחוללה סערה בעקבות הראיון עם השושניסט בגליון פורים. אומרים שיש רצון להדיח את העורך ואיני יודע אם הדבר נכון או לאו.

אני רוצה להביע במלים קצרות את הרושם הנורא שכל הסיפור הזה עושה עלי ועל כל אדם שפוי:

קיבלנו מורשת מפוארת ביותר, ואנו עוסקים – ולא במזיד – בהריסתה כבר שנים רבות, כל אחד מהסיבות הקדושות לטעמו.

הפכנו (עוד לפני ג' תמוז) ל'חמולות', שהאינטרסים המובילים את ההתנגדות ביניהן אינם תוצאה של אינטלגנציה גבוהה, אלא תפיסה מצומצמת חסרת אופק של המציאות.

המציאות הרחבה היא שהרבי הגדול יכול לסבול קהלים שונים בעדת מרעיתו, ואילו התפיסה ההפוכה היא שכל אחד צריך לשמר את המורשת של ה'חמולה' שלו מול ה'חמולה' שכנגד.

אין רצון להבין את המורשת האמיתית המשותפת (תורת החסידות) לעומק, מסתפקים בשטחיות, ומה שמכתיב את המאבק הם מוסכמות מיושנות שנגרמו בעיקר בשל איבה מתמשכת בין 'חמולות' בחב"ד, או הבדלי מעמדות (גז'ע – חוז"בשים; ותיקים מול חדשים, 'מוסדות' מול 'מאחזים' וכיו"ב).

הטיעונים העיקריים גם אינם נשמעים אינטלגנטיים במיוחד:

מי יכול לחשוב שכתבה אמיצה שהושקעה בה חכמה רבה בהליכה בין הטיפות, תיחשב כמו כניעה ל'צד השני' – רק אדם שלא הבין את הכתבה, או בשל רמת המשכל המוגבלת שלו, או בשל התפיסות הישנות שלו שאינן נותנות לו אפשרות לקלוט כיוון חדש ומרענן שנותן תקוה כלשהי לתנועתנו .

טענת הברזל הנשמעת במקרים כאלו, כאילו הדבר ירחיק מקורבים מחב"ד – נשמעת מגוחכת: הרבה יותר מזיקה לחב"ד העובדה שכבוד בית הכנסת בכמה קהילות קדושות מחולל עד עפר, וכן נורמות שאינן מקובלות בין יהודים יראי-שמים, בנוגע לכללי הלבוש וכו'.

והעיקר: מחלוקת נוספת בחב"ד מרחיקה באופן ודאי רבים מילדי חסידי חב"ד, שגם אם הם לא נטשו את מסגרת הכובע והחליפה (איזו רדידות!) הרי שבפנים הם בזים ומתייחסים בציניות לאמונות שהיו מושרשות בחב"ד במשך יותר ממאתיים שנה! צעיר שאינו טיפוס רוחני במיוחד, אינו מחפש להשתייך לתנועה מבולבלת וגם לא מתורבתת במיוחד (מחלוקת אובססיבית מהסוג המדובר אינה תוצאה של תרבות גבוהה).

אם אכן יודח העורך, הרי שבעיני ובעיני רבים נוספים שלא נסחפו בזרם השנאה, תיגמר הלגיטימציה של העיתון להיקרא בשם העיתון של חסידי חב"ד.

במצב כזה כדאי יהיה להו"ל עיתון חדש שיהיה שייך לזרם המרכזי בחב"ד, ולא יבטא דיעות של שמאל-מרכז, וגם לא של ימין-מרכז, אך יתן לשניהם במה, אם נורא ירצו. [לעומת זאת, הקיצוניים מימין או משמאל יצטרכו לפתוח לעצמם עיתון חבד"י רביעי]..

ניתן לקרוא לו "נחלת הר חב"ד".. או "כפר חב"ד ב'".. ובכותרת-המשנה: "העיתון  לאנשים אינטלגנטיים"!…

סליחה שהרגזתי אתכם.

גוט שבת!

אלישיב הכהן קפלון

הוסף תגובה