preload
בס"ד
ינואר 07

ההוראה מפ' ויגש – תשנה גישה!

"אור החיים" מביא ווארט על התחלת הפרשה – פרשת "ויגש", "אור החיים" כותב, יש כאלה ששואלים את השאלה – בהתחלת "ויגש" כתוב "ויגש אליו יהודה", והי' צריך להיות כתוב "ויגש יהודה אליו".

אור החיים – יש לו אריכות בהתחלה, לפעמים יש לו אריכות ויש לו כמה פירושים – מי שלומד את זה – יודע. "או יש לומר" – והוא מביא עוד פירוש.

Download

והוא מפרש את הפסוק, "ויגש אליו יהודה" על פי הכלל, ש"כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם". הוא כותב, שהשבטים היו שונאי עבודה זרה. הם לא אהבו את עובדי עבודה זרה. ולכן היחס שלהם כלפי יוסף, מהרגע שהם פגשו אותו, זה הי' כזה "סלידה", שנאה. לא יחס אוהד.

ויהודה עשה לעצמו "חשבון נפש", שאולי הסיבה להיחס הקשה, שהם קיבלו מיוסף, לאורך כל הדרך שהם פגשו אותו, אולי זה נובע מאיך שהם מתייחסים אליו.

לכן, אומר אור החיים, "ויגש אליו יהודה" –זה הי' שינוי גישה של יהודה, בפנים, לפני שהוא ניגש. שינוי גישה – להוריד את השנאה הזאת, מה שהוא מרגיש כלפיו בפנים, להוריד את הרתיעה שיש לו כלפיו. וכשהוא שינה את הגישה שלו כלפי יוסף – כי לא רואים באמת, שהוא מחדש משהו – הוא דיבר עם הרבה לב, "ועבדך ערב את הנער", "ונפשו קשורה בנפשו", וכו' – אבל הוא לא חידש משהו.

מה רואים ברגע שהוא שינה את הגישה? "ולא יכול יוסף להתאפק". זה שינה את הגישה של יוסף גם כן. יהודה עשה את השינוי גישה, כי "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם", וזה פעל את השינוי גם כן אצל יוסף.

הנקודה הזו הרבי מביא גם כן לגבי בעל ואישה. הרבי מביא את זה גם כן בין אדם לחבירו – לא רק בין בעל לאישה. כשיש לפעמים יחס לא טוב בין אנשים, אז, אומר הרבי, על פי הפסוק "כמים הפנים לפנים, כן לב האדם לאדם" – אם אתה משנה גישה – זה פועל גם כן אצל השני. איי – אומר הרבי בא' המכתבים – אתה יכול להגיד – למה אני? שהוא ישנה את הגישה? ואומר הרבי – זה לומדים מהקב"ה: כשהי' מתן תורה – כתוב "משה עלה אל האלקים", וכתוב "וירד ה' על הר סיני" – "ואני המתחיל". אומר הרבי – אתה תתחיל. תלמד מהקב"ה!

זה דבר שזה נוגע בתוך הבית גם כן. גם לגבי חינוך. אתה שומע מההורים – שהם יגידו: "אני אמרתי לילד שלי עשרים פעם, שיסדר את החדר. – זה לא עוזר לי!"  "אני אומר לו עשרים פעם לזרוק את הזבל. לא עוזר!" אתה שומע את המשפט – "אני אמרתי לו עשרים פעם", "חמישים פעם"! מה אני אומר לאנשים, כשאומרים לי דבר כזה?  או שאומרים – "אמרתי לבעלי עשרים פעם"! מה אני אומר להם בחזרה? אם זה לא עזר עשרים פעם – מסתמא זה לא יעזור עוד עשרים פעם גם כן! מה צריכים לעשות? תשנה גישה! משהו לא בסדר. אם אתה אמרת עשרים פעם וזה לא הלך – אז למה אתה הולך "ראש בקיר"? תתחיל לחשוב מה כן!

אתמול הי' לי פגישה עם …. הוא תמיד מתחיל עם דבר תורה, הוא יהודי יודע ספר, ואוהב דברי תורה, והוא אמר לי ווארט על התחלת "ויגש" מה יהודה רצה מיוסף. ואני אמרתי לו את הווארט הזה, מה שאור החיים כותב. והוא אמר לי: אני יכול להעיד לך – אחרי שהתחתנתי, היו פעמים שאשתי אמרה לי: "אתה מעליב אותי"! – אני מעליב? – חס וחלילה! – לא מעליב! – אבל נעלבתי! והוא הי' נפגע שהיא חושדת בו שהוא רצה להעליב אותה! – עד שהוא התחיל להבין – אפי' שאני לא חושב, שאני העלבתי אותה, אבל אם היא מרגישה שאני העלבתי אותה – אז צריך לשנות גישה! כי כנראה, אם היא אומרת ככה – אפי' שאני לא מרגיש, בדיבורים שלי או במעשים שלי, שאני מעליב, אבל אם היא אומרת שכן, סימן שזה מה שהיא מרגישה, אז צריכים לשנות גישה.

אותו דבר גם בחינוך, כמו שאמרתי, גם כשמתעסקים עם ילדים, כשבן אדם רואה, שהגישה שלו לא עוזר, אז מה יעזור, שהוא מתלונן ש"אני אמרתי עשרים פעם"? מה זה יעזור? – אתה מביע את התיסכול שלך – בסדר! אבל אם אתה רוצה שיהי' שינוי – יש ביטוי באנגלית – יש חשיבה בתוך המסגרת, ויש מה שנקרא חשיבה מחוץ למסגרת. יותר יצירתית. לצאת מהגבולות שלך. קוראים את זה באנגלית – OUT OF THE BOX. "תחשוב מחוץ למסגרת". אותו דבר גם כן בעניינים כאלו. כשבן אדם רואה, שהגישה מסויימת לא עובד – אז במקום להשאר בתוך הגישה ולהיות מתוסכל, ולהביע את זה – צריכים להיות יצירתיים, צריכים לשנות את הגישה. ככה זה גם כן אצל בעל ואישה.

אחד מהדברים הוא – כשבן אדם רואה, שמה שהוא עושה – לא עושה פרי, או מה שהוא אומר – לא עושה פרי, או כמו … אמר את הדוגמה, שהאישה מרגישה – שמה מה שאתה אמרת, או מה שאתה עשית, או מה שאתה אומר – שזה גורם לה הרגשה לא טובה, אז במקום שאתה תלחם אתה, פעם אחר פעם, שלא התכוונת, ולא זה, ולא זה, ואת מפרשת שאני לא בסדר, וכו' – אם אתה שומע יותר מפעם אחד, שמשהו מסויים מפריע לה, במקום להתחיל לשכנע אותה ש"לא לזה התכוונת" – יותר טוב לשנות קצת את הגישה, וזה הרבה יותר יכול לעזור מכל דבר אחר. זה דבר שני.

Download